A tech világ információkezelési botrányai a szélesebb közönség figyelmét is felhívták arra, hogy az ingyenes online szolgáltatásokért bizony az adatainkkal fizetünk, amelyek segítségével a különböző platformok üzemeltetői riasztóan pontos profilt készítenek rólunk, busás haszonnal értékesítve a célzott hirdetési felületeiket.
Így aztán megnőtt az igény a privát szférát tiszteletben tartó, vagy legalábbis azt ígérő megoldások iránt, mint például a Google-rivális DuckDuckGo kereső, amely elvileg nem gyűjti a felhasználók adatait. Tavaly pedig a Google korábbi hirdetési vezetője, Sridhar Ramaswamy is elindított egy ilyen szolgáltatást a Neeva képében, amely mostantól Európában is elérhető.
A nagyjából 600 ezer felhasználóval bíró Neeva a DuckDuckGóhoz hasonlóan teljes anonimitással kecsegtet, ugyanakkor maximum havi 50 hirdetésmentes keresés erejéig használható ingyenesen, illetve kettőre korlátozza az egyetlen fiókhoz kapcsolódó eszközök számát, és a VPN-szolgáltatások használatát is megtiltja.
Aki korlátlan, reklámmentes keresésre vágyik, annak az - Európában egyelőre nem elérhető - előfizetéses modellt kell választania, amely a 6 dolláros havidíjért (jelenlegi árfolyamon kb. 2300 forint) cserébe beépített VPN-szolgáltatást is kínál.
"A felhasználóknak maguknak kell irányítaniuk keresési és webes élményeiket, nem pedig elfogadni, hogy egy vállalat döntsön az általuk látott információkról. A hirdetésekkel támogatott internet rendkívül rossz ösztönzőket hozott létre, amelyek csak gazdagabbá tették a nagy technológiai monopóliumokat és a hirdetőket, miközben kizsákmányolták a felhasználók magánéletét és személyes adatait. Itt az ideje, hogy a keresés új megközelítése az embereket helyezze előtérbe."
- ajánlja a már több mint 77 millió dollárnyi befektetést összegyűjtő szolgáltatást az alapító. A saját weboldala mellett a Neeva a Google Chrome, a Microsoft Edge és a Firefox böngészők bővítményeként, illetve különálló mobilos alkalmazásként (iOS-re itt, Androidra itt lehet letölteni) is működik.
A keresési eredményeket viszont még csak a brit, a francia és a német piacra optimalizálták, így Magyarországról nem teljes az élmény.