Csak a közelmúltat érintve a pandémia, majd az orosz-ukrán háború látványosan megmutatták, hogy mekkora gondot is okoz az álhírterjesztés, a helyzet pedig mintha csak egyre rosszabb lenne, hiszen a rohamosan fejlődő generatív mesterséges intelligenciával szinte már bármilyen anyagot elő lehet állítani bárkiről, mind jobban elmosva a valóság és a hamisítványok közötti határt.
A jó hír viszont az, hogy némi tudatossággal az ember felvértezheti magát a dezinformáció ellen, az alapozást pedig nem árt minél fiatalabban kezdeni, amiben egy friss kutatás szerint egy különleges játék is óriási segítséget jelenthet.
Az Uppsalai Egyetem, a Mälerdaleni Egyetem és a Cambridge-i Egyetem szervezésében kutatók 516 svéd középiskolás körében végzett vizsgálatuk során arra jutottak, hogy a Bad News című játék kipróbálásával a diákok jobban megtanultak különbséget tenni a valódi és az álhírek között. A 2018-ban megjelent játékot egy holland médiaplatform, a DROG hozta létre a Cambridge-i Egyetemmel összefogásban, és egy álhírterjesztő szerepét vehetjük fel benne, belülről ismerve meg, hogyan és milyen logika mentén működnek a félretájékoztatási kampányok.
Habár a Bad News kifejezetten a médiatudatosság növelésére készült, eddig sosem tesztelték osztálytermekben. A vizsgálatban részt vevő tanulók egyénileg, párban, és egész osztályos csoportokban játszottak a játékkal, az eredményeiket pedig azonos szempontok alapján pontozták. A kutatókat meglepte, hogy mindhárom munkaforma pozitív hatást gyakorolt a diákok álhírfelismerési képességeire, mivel a vizsgálat vezetői előzetesen úgy vélték, hogy az alanyok többet tanulnak, ha együtt dolgoznak a számítógép előtt.
"A diákok javították a közösségi médiában megjelenő posztokban bevetett manipulatív technikák felismerésének képességét, valamint a megbízható és a félrevezető hírek megkülönböztetésének képességét"
- kommentálja az eredményt Thomas Nygren, az Uppsalai Egyetem oktatási professzora. A Journal of Research on Technology in Education című tudományos folyóiratban publikált tanulmány azt is kimutatta, hogy azok a diákok, akik már korábban is pozitívan viszonyultak a megbízható hírforrásokhoz, eleve jobban meg tudták különböztetni a dezinformációt, ez a hozzáállás pedig a Bad News kipróbálása után jelentősen pozitívabbá vált. Emellett számos diák javított a hitelesség értékelésén, és a teszt után képes volt kifinomultabb módon elmagyarázni, hogyan lehet felismerni a manipulatív technikákat.
Ha te is szeretnéd fejleszteni az álhírfelismerési képességeidet, a több nyelven is elérhető Bad News ingyenesen játszható ezen a linken keresztül.