Az Epic Games és az Apple pereskedésének tavalyi kezdete óta élénk vita folyik arról, hogy a cupertinóiaknak (és nem mellesleg a Google-nek) joguk van-e 30%-os jutalékot vonni az általuk üzemeltetett alkalmazásboltban, az App Store-ban lebonyolított tranzakciók után.
Az elsőfokú ítélet ugyan kimondta, hogy ezzel nincs gond, arra viszont kötelezte volna az almás céget, hogy engedélyezze külső fizetési felületekre vezető linkek elhelyezését az appokban, némi kényelmetlenségért cserébe kivonva az egyenletből a jutalékot. A verdiktet végül egyik fél sem fogadta el, így jelen állás szerint változatlanul érvényesek az App Store szigorú szabályai, vagyis továbbra sem támogatott az efféle URL-ek megjelenítése.
A Facebook azonban most egy érdekes kísérletbe kezdett a szabályozás kijátszására. A közösségi oldal hivatalos blogja és maga Mark Zuckerberg is bejelentette, hogy egyedi promóciós linkeket biztosítanak a tartalomkészítők számára, melyek használatával azoknak nem kell megfizetniük a 30%-os jutalékot.
"A metaverzumot építve arra összpontosítunk, hogy lehetőséget teremtsünk az alkotóknak, hogy pénzt kereshessenek a munkájukkal. Az Apple által a tranzakciók után levont 30%-os jutalék ezt megnehezíti, ezért frissítjük az Előfizetések termékünket, hogy az alkotók többet kereshessenek. Elindítunk egy promóciós linket az alkotók számára az előfizetési ajánlatukhoz. Amikor az emberek ezt használva iratkoznak fel, az alkotók megtarthatják a keresett pénzt (az adók levonásával)."
- írja az egyébként már Metának hívott vállalat vezetője a Facebook-oldalán.
A helyzet azért különleges, mert ebben az esetben nem teljesen egyértelmű, hogy az Apple beavatkozhat. Az App Store szabályai ugyanis elsősorban arra szolgálnak, hogy az alkalmazások üzemeltetőit sarcolják meg, az új előfizetési linkekből viszont csak a facebookos tartalomkészítők profitálnak közvetlenül.
Ha a cupertinóiak a fellépés mellett döntenek, azzal támadási felületet biztosíthatnak Zuckerbergéknek, akik alig várják, hogy ismét elővehessék az "Apple, a kisemberek ellensége"-narratívát, amivel már az iOS 14 követés elleni megoldásának bevezetésekor is (sikertelenül) próbálkoztak.
A labda tehát most az Apple térfelén pattog, a Facebook mellett döntő alkotók viszont nem csak a linkeknek örülhetnek, a közösségi oldal ugyanis 2021 végéig minden új előfizetőért 5-20 dolláros bónusszal jutalmazza őket. Az erőfeszítés része annak, hogy a Meta is profitáljon a tartalomgyártási lázból, amiben a YouTube, a TikTok és a Twitch is jócskán beelőzte a vállalatot.