A Google sokak szemében még mindig egy jóságos nagybácsi, aki ingyen adja a keresőt, a Térképeket, a Gmailt és még megannyi népszerű szolgáltatást, de természetesen szó sincs erről, hiszen a vállalat rendkívül agresszív adatgyűjtésre használja ezeket, a megszerzett információk segítségével pedig hatalmas pénzt kaszál a célzott hirdetések értékesítésén.
Nem csoda hát, hogy vállalat szemében óriási tüskék a reklámblokkolók, ezért egy ideje már tudható, hogy nemcsak a YouTube-on űzi tűzzel-vassal őket, hanem idővel a közel 65%-os piaci részesedéssel bíró Chrome böngészőben is hadat fog üzenni nekik.
Ahogy arról már tavaly is beszámoltunk, ennek eszköze az új Manivest V3 bővítményplatform lesz, amely drasztikusan lecsökkenti a kiegészítők által figyelembe vehető ún. szabályokat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy míg a jelenleg érvényes Manifest V2 alatt a reklámblokkolók akár 300 ezer URL alapján is letilthatják a hirdetéseket, addig a Manifest V3 már csak 30 ezer kitételt fog támogatni. Könnyű belátni, hogy ez gyakorlatilag lenullázza a hirdetésszűrők hatékonyságát.
A korábbi menetrend szerint az új bővítményplatform 2024 januárjában lépett volna életbe, ám kiderült, hogy több népszerű bővítmény sem tudott volna időben felkészülni rá, ezért a Google ideiglenesen felfüggesztette a kiadását. Most viszont a keresőóriás egy blogposztban tudatta, hogy továbbhalad a tervvel, és 2024 júniusától kezdődően lelövi a Manifest V2-t a Chrome tesztcsatornáin (Beta, Dev, Canary).
Ettől számítva legalább egy hónap lesz, míg a böngésző nyilvános kiadásában is aktiválják a Manifest V3-at, ami automatikusan fog végbemenni, így a felhasználók semmit sem tehetnek ellene. A változtatás ráadásul nemcsak a Chrome-ban érvényes, hiszen egy sor népszerű böngésző (Edge, Opera, Vivaldi, Brave) is a Google által fejlesztett Chromium motorra épül. A saját technológiát használó Firefox ugyan kompatibilitási okokból szintén implementálja a Manifest V3-at, de fejlesztő Mozilla azt ígéri, hogy a reklámszűrési szabályok számának korlátozása nélkül.
A Google egyébként hivatalosan azzal indokolja a Manifest V3 bevezetését, hogy ezzel biztonságosabbá és hatékonyabbá válnak a bővítmények, ám a digitális jogokért harcoló Electronic Frontier Foundation és más kritikusok szerint egyik állítás sem állja meg a helyét.