Hirdetés

Kiderült, mennyit nézik a képernyőt a magyar gyerekek



|

Nem túl nagy meglepetés, hogy melyik platformon töltik a legtöbb időt.

Hirdetés

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egy kutatócég felkérésével megvizsgálta a 8-15 éves hazai mobiltelefon-felhasználóknak szokásait. Ez alapján elemezték, hogy a magyar fiatalok mennyit és hogyan használják a készülékeiket, amelyek persze inkább okostelefonok, mint sima mobilok. A kutatásból kiderült, hogy a 8-15 évesek naponta átlagosan 234 percet bámulják a telefonjuk képernyőjét, vagyis csaknem 4 órán át használják a készüléket, amelyen leginkább közösségi oldalakat pörgetnek és főleg TikTok-tartalmakat fogyasztanak.

A 105 háztartás részvételével, részben online kérdőíves, részben a telefonok használatát elemző szoftverekkel gyűjtött adatok felhasználásával végzett kutatásban - az adatok megtisztítása után - 80 szülő-gyerek párból álló adatbázist állítottak össze. Az elemzőszoftverek rögzítették az egyes applikációk megnyitásának idejét és a használati időt - az applikációkban megjelenített tartalmakhoz, üzenetekhez vagy telefonhívásokhoz viszont természetesen nem fértek hozzá. Az adatokat 30 napon át rögzítették, tavaly október vége és december eleje között. Az NMHH a kutatás weboldalán hangsúlyozta, hogy a kutatásuk a minta összetétele és az alacsony elemszám miatt nem reprezentatív.

Hirdetés

Ennek ellenére úgy gondolják, hogy az adatok így is fontos tanulságokkal szolgálhatnak, ezért érdemes szemezgetni közülük. A legrövidebb napi képernyőidő 9 percig tartott, a leghosszabb viszont egy teljes napig, igaz, ehhez olyan applikációkat kellett használni, amelyek állandóan aktív állapotban tartották a telefont (a kutatás nem tér ki rá, hogy ennek számít-e, ha a felhasználó kiiktatja a képernyő elsötétítését). Így jött ki az átlagnak tekintett 234 perc.

A telefonhasználó gyerekek között akad olyan, aki már hajnali 4 körül elkezdi nyomkodni a készülékét, a reggeli csúcs pedig fél 6 és fél 7 között figyelhető meg. Ezután újra megnő az aktivitás, feltehetően az iskolába való utazás során. A tanórák alatt lecsökken a képernyőidő, de itt már komoly a szórás a fiatalabb és az idősebb gyerekek között, utóbbiak gyakrabban veszik elő a telefont, akár óra közben is. A napi csúcs délután 5 óra körül kezdődik és este 8 táján ér véget. Érdekesség, hogy hétvégén a használati minta a hétköznapitól teljesen eltér, általánosságban alacsonyabb a képernyőidő, mint hétköznap.

A legkevesebb applikációt használó gyerek 6 alkalmazás között váltogatott, míg a legtöbb 147 volt, emiatt a naponta legalább egyszer használt appok átlagos száma elérte a 76-ot. A mért képernyőidő 60 százalékát azonban főleg a közösségi oldalak (39%), valamint a böngészők és üzenetküldő applikációk(19%) használata tette ki.

Nem meglepő módon ebben a korosztályban a TikTok tarol: az összes képernyőidő 18 százalékában ezt használták, utána 12 százalékkal jön a YouTube. A Messenger 8, a Snapchat 7 százalékot ért el, a Meta két platformja, az Instagram és a Facebook pedig összesen a teljes képernyőidő 10 százalékát viszi el. A TikTok 18 százaléka egyébként napi átlagban 80 percet jelent, a YouTube 37, a Messenger és az Instagram 21 percet kap naponta a magyar gyerekektől.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.