Egyre több a bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a képernyő előtt töltött idő negatív hatással lehet a fiatal gyerekek fejlődésére. Egy új tanulmányban majdnem 900 olyan gyereket vizsgáltak, akik 6 hónaposnál idősebbek és 2 évesnél fiatalabbak voltak.
Az eredmények szerint az a gyerek, aki többet nyomkodja a kijelzőket, később tud kifejezően beszélni (a többiekhez képest, akik nem, vagy kevesebbet nyomkodnak ilyesmit). Minden 30 perc okostelefonozással 49 százalékkal nő az esélye annak, hogy a gyerek később tud majd értelmesen beszélni.
A kutatók szerint más kommunikációs képességekre nincs hatással a képernyő előtt töltött idő, de ezt a felfedezést megéri tovább vizsgálni.
Dr. Jenny Radesky szerint az eredmények azt mutatják, hogy nem működik, ha a szülők appokkal akarják nyelvileg felkészíteni és okosítani a gyereküket. Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia éppen ezért nem javasolja, hogy a 18 hónapnál fiatalabb gyerekeknek számítógépet vagy okostelefont adjanak - sokkal jobb, ha a kritikus időben a szülők közvetlenül foglalkoznak velük. Az ilyen fiatalok ugyanis nem képesek megérteni a kapcsolatot az őket körülvevő 3D-s világ és a 2D-s képernyővilág között. A szakemberek szerint hiába utánozzák a képernyőt, a látottakat képtelenek az életükbe és a valóságba beépíteni. Az appok bármilyen interaktívak is, a szimbolikus gondolkodás és a memória flexibilitása problémát jelent.
A kutatók szerint a gyerekek fejlődését még akkor sem feltétlen segítik az ilyen eszközök, ha a szülők oktatási tartalommal és szándékkal adják azokat. A kijelző előtt töltött idő tükrözheti a szociális, kulturális és gazdasági hátteret is, amikre pedig hatással van, hogy a szülők mennyire stresszesek és mennyire foglalkoznak a gyerekkel.
Abban mindenki egyetért, hogy fontos kijelzők és kábelek nélküli időt és helyet teremteni a családokban, előtérbe helyezve az élő, szemtől szembeni interakciókat. Ez a gyerekekkel néha nem könnyű, de annál fontosabb.