Az elektromos autók térnyerése egyre gyorsuló ütemben zajlik a világon. A piac, ami egy-két évtizeddel ezelőtt még igen szűkös volt, mára úgy kiszélesedett, hogy a korszakváltás elkerülhetetlenné vált. Bár az Európai Unió már kitűzte a céldátumot előbb a belső égésű motorok gyártásának, majd a forgalmazásának a beszüntetésére is, van még egy tényező, amely akadályozza a folyamat kiteljesedését: ez pedig az EV-k ára.
Egy nemrégiben végzett globális felmérés szerint a költségek határozzák meg az autósok vásárlással kapcsolatos döntéseit, különösen Németországban, az Egyesült Államokban és Japánban. Egy tisztán elektromos hajtású autó tulajdonosaként a fenntartás összköltsége az üzemanyagon és a karbantartáson való spórolás miatt néha alacsonyabb lehet, mint egy hagyományos, benzinüzemű autóé, de a vételi ár még mindig a "jégkorszaki" járműveknek kedvez.
A tavalyi év nagy trendfordító bejelentése volt, hogy az egyre jobban terjeszkedő kínai gyártó, a BYD már az EV-k körében is átvette a vezetést az eladási statisztikák szerint. A kínai gyártókapacitás összességében a duplájára nőtt tavaly, ami elképesztő teljesítmény. A protekcionista kereskedelmi politika még egy ideig megvédi az amerikai piacot, de a kínaiak a jövőben Mexikóban terveznek gyárat nyitni, hogy kijátsszák a vámszabályokat.
A Teslának mindennél fontosabb most, hogy megtalálja a módot a vételi ár csökkentésére, különben a jövőben labdába sem rúghat ázsiai riválisai mellett. Egy minap zajlott befektetői megbeszélésen Musk kihangsúlyozta, nagyon tiszteli a kínai autógyártás közelmúltbeli teljesítményét, aminek köszönhetően valóban a legversenyképesebb üzleti szereplőkké váltak világszerte.
Ugyanezen a megbeszélésen került szóba a tavaly már beharangozott, lényegesen olcsóbb Tesla várható debütálása is. Musk és más vezetők elmondták a megbeszélésen, hogy az új jármű forradalmi gyártási technológiával készül majd, de hogy ez pontosan mit is jelent, arról nem esett szó.
A megbeszélésen elhangzottak szerint a nyomott árú EV valamikor a jövő év során fog érkezni, de mivel a Tesláról van szó, érdemes ezt a dátumot rugalmasan kezelni. Emlékezzünk csak vissza az elmúlt évek huza-vonáira a Cybertruckkal, a Semivel és az új Roadsterrel. Musk sem próbál úgy tenni, mintha ezek a példák nem lennének:
"Néha túlzottan optimista vagyok a dátumokat illetően."