A darmstadti székhelyű EUMETSAT (European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites) még 1984-ben jött létre a szervezethez csatlakozó európai országok közös meteorológiai műholdprogramjának elindítására, működtetésére és hasznosítására.
A 30 tagállamot, köztük hazánkat is a tagjai között tudó nemzetközi összefogás kulcsszerepet játszik az európai időjárás-előrejelzésben, ezért mindannyiunkat érintő fejlemény, hogy decemberben fellőtték, és már tesztelik is a harmadik generációs Meteosat-műholdat, amely hatalmas előrelépést ígér az időjárásjelentések pontosságában.
A Meteosat-12 néven futó szatellit 36 000 km-es magasságban kering, kizárólag az európai, a közel-keleti és az afrikai régiót pásztázva, a jelenleg szolgálatban álló rendszerekhez képest pedig jóval részletesebb felvételeket készít a vizsgált területről. Míg az előző generációs műholdak csak a legalább 1 km nagyságú időjárási jellemzőket tudták kiszúrni, az új technológia már 500 m-es pontossággal dolgozik, a korábbi 12 helyett pedig 16 hullámhosszon érzékeli a fényt, lehetővé téve a színek hűebb visszaadását.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Meteosat-12 adatai segítségével a meteorológusok jóval pontosabban meg tudják majd jósolni a heves szélviharok, a jégeső vagy a felhőszakadás kialakulását egy adott területen belül. A BBC nemrég egy hosszabb anyagban számolt be az új generációs műholdról, melynek keretében az alábbi, korábban nem látott videókat is publikálhatták a szatellit által lőtt lenyűgöző fotókról.
A Meteosat-12 10 percenként készít egy képet, a műhold azonban csak egy része a kiépítés alatt álló harmadik generációs megfigyelési rendszernek. 2024-ben egy további űreszközt is pályára állítanak, ami az atmoszféra hőmérsékletét és páratartalmát fogja monitorozni, 2026-ban pedig egy második képalkotó kezdi meg a szolgálatot, amely 2,5 másodpercenként rögzít majd egy új felvételt. Az EUMETSAT szerint a már meg is rendelt helyettesítő egységeknek köszönhetően az új rendszer még a 2040-es években is szolgálni fogja az öreg kontinenst.