A TikTok ugyan 2011 óta működik már Kínában, de csak 2016-ban indult világhódító útjára Androidon és iOS-en, aminek eredményeként mára az egyik legnagyobb nézőszámmal rendelkező oldallá nőtte ki magát globálisan. A rövid videókkal induló platform az évek során további funkciókkal is kísérletezni kezdett versengve a felhasználók kegyeiért: élőzéssel, hosszabb videókkal és újabban szöveges posztokkal is megpróbálkozik a szent kattintásszám növelése érdekében.
Az applikációk szakértője, a Twitter/X-en saját oldalt üzemeltető Radu Oncescu a minap megosztott posztjában egy általa nemrég kiszúrt érdekességre hívta fel követői figyelmét. Az általa megosztott képernyőfotón az látható, hogy a TikTok a saját keresése alatt megjelenítette az azonos keresőszavakra adott Google-ös keresési eredményeket is.
A szaksajtó megkeresésére a TikTok azt nyilatkozta, hogy a Google keresője egyike azoknak a harmadik féltől származó funkcióknak, amiknek egy kiválasztott csoporton történő tesztelése zajlik jelenleg a platformon. Múlt heti hír, hogy a videópörgető alkalmazás Wikipedia szócikkek beépítésével is próbálkozik a saját keresőjébe. Úgy tűnik a TikTok jelenleg zajló időszaka annak jegyében zajlik, hogy legyen a virális táncok és tátogós videók tárházából sokrétű, egyablakos alkalmazás.
#TikTokSearch now displaying external links to Google Search. @MattNavarra pic.twitter.com/cAxNufLA3p
— Radu Oncescu (@oncescuradu) September 19, 2023
Ugyan még csak teszt szintjén zajlik az újítás, de több szempontból is lehet jelentősége. Az egyik az, hogy a fiatalok részéről megfigyelhető egyfajta átpártolás a hagyományos kereső oldalról a TikTok és az Instagram irányába. Erről nyilatkozott a közelmúltban a Google alelnöke, Prabhakar Raghavan is:
"Újra és újra azt tapasztaljuk, hogy az új internetezők nem rendelkeznek azokkal az elvárásokkal és gondolkodásmóddal, amelyekhez mi hozzászoktunk. Tanulmányaink szerint a fiatalok körülbelül 40%-a, amikor egy helyet keres ebédre, nem a Google Mapset vagy a keresőt használja."
Érdekes megfigyelés már csak annak tükrében is, hogy a fiatalok mennyi időt fordítanak egy-egy általuk előnybe részesített alkalmazás használatára. Tulajdonképpen ez a változás is azt a célt szolgálja, hogy nekik egy pillanatig se kelljen a szükségesnél tovább a platformon kívül lenniük.
Bár a Google is profitál a TikTok újdonságából, ha majd esetleg tömegeknél élesedik a funkció, de ezt még valószínűleg befolyálhatja az ellene az USA-ban indított trösztellenes eljárás kimenetele is.