Az elektromos autók elterjedése kapcsán évek óta lebegtetett ígéret, hogy előbb-utóbb befutnak a szilárdtest-akkumulátorok (Solid State Battery, SSB) is, amelyek a jelenleg használt lítium-ionos technológiával ellentétben nem tartalmaznak folyékony anyagot, így nemcsak biztonságosabbak és kisebbek, de jóval több energiát képesek tárolni és gyorsabban is tölthetők.
Az áttörést elsősorban az késlelteti, hogy az SSB-k esetében egyelőre fokozott degradációval kell számolni, magyarán a csoda-aksik még a hagyományos társaiknál is kevésbé bírják a gyűrődést. Ennek oka a telepek két fő része, a tömör lítium és a lítium-fém szilárdtest közötti határolórétegben keresendő, amely a töltések és lemerítések során bekövetkező szerkezetváltozások miatt károsodik, egy idő után cellazárlatot okozva.
A japán Jokohama Nemzeti Egyetem tudósai, az élükön Yabucsi Naoaki professzorral viszont most azt állítják, hogy sikerült megoldást találniuk a problémára. A csapat egy olyan anyaggal állt elő, amely minden eddiginél nagyobb stabilitással rendelkezik, így nem változik benne az elektródák térfogata, amikor az ionok áthaladnak rajtuk.
A gyakorlatban ez azt jelenti az akkumulátor újra és újra felhasználható, bármiféle károsodás nélkül: Naoakiék 400 töltési/kisütési ciklussal tesztelték az anyagot, melynek során nem tapasztaltak degradációt. Összehasonlításként, ezt még a hagyományos lítium-ion telepek sem tudják, amelyek jóval tartósabbak az eddig ismert SSB-s megoldásoknál.
"A kapacitáscsökkenés 400 cikluson át megfigyelt hiánya egyértelműen jelzi ennek az anyagnak a fölényét a hagyományos, réteges anyagú, teljesen szilárd halmazállapotú cellák esetében tapasztaltakhoz képest."
- méltatta a felfedezést a technológiáról beszámoló tanulmány társszerzője, Neeraj Sharma, aki szerint az új anyag nagyban csökkentheti az akkumulátorgyártás költségeit, és áttörést hozhat a fejlettebb elektromos autókhoz vezető úton. A kutatást vezető Jabucsi professzor úgy véli, hogy a hosszú élettartamú, nagy teljesítményű szilárdtest-akkukkal nem kizárt, hogy egy napon akár 5 perc alatt is feltölthetők lesznek az e-járgányok, ebben is utolérve a benzines társaikat.