Az elmúlt hetek során több érdekes hírt is közölhettünk a robotok világából: ott voltak a Rice University élőhalott robotpókjai, a gépfegyverrel feltuningolt orosz-kínai robotkutya, valamint a távoli égitesteket feltérképező úszó robotrajok is.
Remekül illik ezek sorába a nápolyi II. Frigyes Egyetem tudósainak találmánya, egy olyan csapos robot, amely nemcsak a kocsmai munka fizikai részével, de a hasonlóan fontos társas interakciókkal is képes megbirkózni.
A BRILLO néven futó projektért Silvia Rossi, Alessandra Rossi és Nitha Elizabeth felelnek, az első, mesterséges körülmények között tartott kísérleteik pedig biztató eredményeket hoztak. A robot egy emberre emlékeztető felső testből, egy különböző arckifejezéseket megjeleníteni képes, kijelző-alapú fejből és az italokat előkészítő karokból áll. BRILLO ezek mellett beépített hangszórót, mikrofont és kamerát is kapott, az utóbbi segítségével pedig elemezni tudja a vendégek testbeszédét.
BRILLO: the Neapolitan robotic bartender! #BRILLO project #Robots #HRI #bartender @UninaIT #Totaro #servicerobot #neaples pic.twitter.com/qXJXauKRUk
— PRISCA Lab (@PriscaLab) May 9, 2022
Csapos robotokat ugyan már több esetben is láthattunk (a pekingi olimpián például egy ilyen szerkezet mixelte a koktélokat), Rossiék viszont egyedülálló módon kimondottan az emberi személyzetet utánzó beszélgetések megvalósítására koncentráltak. A BRILLO szoftvere ezért egy személyes profilt alkot a vendégek korábbi rendeléseinek, valamint a verbális és nonverbális inputok kombinálásával, melyekre építve úgy lép érintkezésbe az adott ügyféllel, mintha annak régi ismerőse lenne, akárcsak a helyi kocsma pultja mögött álló hús-vér figurák.
"Úgy gondoljuk, hogy a pultosnak végső soron nemcsak az ízlésedre kell emlékeznie, hanem az érdeklődési körödre és a mindennapi életedre is. Néha közeli barátokként kellene viselkedniük, akárcsak az emberi csaposoknak."
- mondta a projektet vezető Silvia Rossi, aki azonban azt is elárulta, hogy igazából nem egy piacra dobható kocsmai robotot szeretnének kifejleszteni. A csapat valódi célja ugyanis annak feltérképezése, hogy miként lehet ilyen személyhez kötött, automatikusan frissülő felhasználói profilokkal emberibbé tenni a robotok viselkedését, mivel szerintük ez lesz a kulcsa a technológia széles körű társadalmi elfogadásának.
A vendéglátós környezet pedig kiváló alkalmat nyújt a technológia tesztelésére és tökéletesítésére, így a következő lépés az lesz, hogy éles bevetéseken is próbára teszik BRILLO képességeit.