Sokan emlékezhetnek még az Apple 2017-es botrányára, amely akkor pattant ki, amikor fény derült rá, hogy az almás cég titokban szoftveres úton lassította le a régebbi iPhone-okat. A régóta keringő összeesküvés-elméleteket igazolni látszó lépést a cég azzal magyarázta, hogy csak a visszatekert teljesítménnyel tudta garantálni, hogy a viseltesebb akkumulátorok ne okozzák a készülékek váratlan kikapcsolását.
Az ügy utóhatásait talán mindenki ismeri: ma már egy külön menüpont jelzi az iPhone-akkuk becsült állapotát, a cserére szoruló teleppel bíró felhasználók pedig maguk dönthetik el, hogy engedélyezik-e a stabilabb működést ígérő belassítást. Az Apple azonban nem úszta meg ennyivel, 2018-ban az olasz hatóságok 10 millió euróra büntették a vállalatot a húzásért, két évvel később, az USA-ban pedig 500 millió dollárt fizethetett egy csoportos perben. Most újabb keresetet nyújtottak be a batterygate néven is emlegetett ügyben, ezúttal az Egyesült Királyságban.
A pert egy fogyasztóvédelmi aktivista, Justin Guttman indította el a Versenyjogi Fellebviteli Bíróságon, 25 millió brit ügyfél számára összesen 750 millió fontos (349 milliárd forintos) kártérítést követelve az amerikai cégtől. A pénzt a szoftverfrissítéssel érintett iPhone-modellek, vagyis az iPhone 6-tól a X-ig terjedő paletta tulajdonosai kapnák. Guttman érvelése szerint az Apple jogtalanul járt el, amikor eltitkolta a felhasználók elől, hogy az idősebb mobilok akkumulátorai nem tudnak megbirkózni az aktuális iOS funkcióival.
Az aktivista úgy véli, hogy a cupertinóiaknak ingyenes csereprogramot kellett volna biztosítaniuk, vagy legalább nyilvánosan elismerni, hogy az újabb szoftverek nem működnek megfelelően a régebbi modelleken. A cég azonban inkább ösztönözte a legfrissebb iOS telepítését, tudva, hogy attól romlik a régebbi iPhone-ok teljesítménye. Guttman azt reméli, hogy a per hatására más nagy tech vállalatok is átértékelik majd az üzleti modelljüket.
Az Apple közleményben reagált a keresetre, melyben úgy fogalmazott, hogy sosem próbálta a termékei élettartamának csökkentésével, vagy a felhasználói élmény rombolásával ösztönözni az új készülékek vásárlását. A vállalat tehát továbbra is ragaszkodik hozzá, hogy a szoftveres korlátozást valóban csak az iPhone-ok stabil működése érdekében vezették be, arra viszont nem tértek ki, hogy miért nem közölték az elejétől fogva nyíltan a dolgot.