Budapest városképének jó ideje részei az elektromos rollerek, de már a kisebb településeken is lehet velük találkozni. Ez nem véletlen, mivel alapvetően praktikus közlekedési eszközökről van szó. A nagyobb problémát a rollermegosztó szolgáltatást nyújtó cégek járművei jelentik, amelyek sok bosszúságot okoznak a helyi lakosoknak. Ettől függetlenül hazánkban legalább ötvenezer e-roller fut az utakon a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint.
Mivel az innovatív közlekedési eszközök népszerűsége egyre csak nő, összeszedtük, mire érdemes figyelni, ha valaki ilyen jármű vásárlásán gondolkodik.
A felhasználás módja
Nagyon nem mindegy, hogy valaki városi közlekedésre, ingázásra használja a rollerét, vagy esetleg időnként el szeretné hagyni az aszfaltozott utakat is. A városi használatra szánt változatok általában nem túl nagyok és kompaktak, gyakran összecsukhatók, és kisebbek a kerekeik. Ezzel jól lehet közlekedni a tükörsima aszfalton, de a járdaszegélyeknél már előfordulhat, hogy emelgetni kell, mert a kisebb méretű, jellemzően műanyag kerekkel nem biztos, hogy fel lehet kaptatni a járdára. Cserébe nem fenyeget a defekt veszélye, ha viszont már elkopott, a kerékcsere nehézkes és drága.
Az "off-road" felhasználásra is alkalmas rollereknek jókora gumikereke és komolyabb motorja, illetve akkumulátora is van.
A nagyobb kerekek hatékonyabbak a rögösebb utakon, ugyanakkor a méretes akkumulátor miatt jelentős súlytöbbletre is számítani kell. A könnyebb változatok jellemzően megmaradnak 10 kilogramm alatt, a komolyabb szerkezetek akár a 20-30 kilogrammot is elérhetik.
Az akkumulátorok kapacitását sem árt szem előtt tartani, mivel ez határozza meg a roller hatótávját. A jó hír, hogy az átlagos napi használathoz még a kisebb akkuval szerelt változatok is bőven elegendőek lehetnek, hiszen viszonylag ritka, hogy valaki egy nap alatt 15-20 kilométernél többet rollerezzen. Azért a teljesítménytúrázók megnyugodhatnak, a nagyobb akkus változatok vidáman elgurulnak 30-60 kilométert is. A töltésre érdemes időt szánni, mivel a rollerek akkumulátorait nem lehet olyan gyorsan tölteni, mint az elektromos autókét, így legalább két órával érdemes kalkulálni, de a kapacitás növekedésével együtt növekszik a töltési idő is.
Ami az árakat illeti, egészen változatos képet mutat a paletta. Míg pár éve a belépőkategóriát a 60-90 ezer forintos rollerek jelentették ma már nagyítóval kell keresni a százezer forint alatti modelleket. Az átlagár 130-150 ezer körül alakul, de aki komolyabb gépet szeretne, annak fel kell készülnie, hogy inkább a 200-400 ezres sávból kell választania. A határ a csillagos ég, már 800 ezer, illetve egymillió forintnál drágább rollereket is találtunk.
Milyen járműnek számít az elektromos roller?
A rollerek szabályozási háttere egyelőre elég kusza, ráadásul nem segíti a kiigazodást, hogy Európában akár országról országra különbözhetnek az előírások. Míg például Franciaországban tilos a járdán közlekedni a rollerekkel, Magyarországon egyelőre nincs ilyen szabályozás. Amíg ez elkészül, a rollerekre, a kerékpárokra vagy a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó szabályokat szokták alkalmazni, ennek ellenére valószínűleg nem fog büntetni a rendőr, ha valaki a járdán rollerezik, ahol egyébként kerékpározni nem lenne szabad.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a 25 km/h-s sebességet meghaladó tempóra képes rollereket már inkább segédmotoros kerékpárnak tekintik, ilyen esetben a felhasználónak bukósisakot is kell viselnie.
Természetesen a KRESZ alapvető szabályait mindkét esetben be kell tartani, azaz nem lehet ittas állapotban rollerrel közlekedni, és a jelzőlámpák, közlekedési táblák utasításait is muszáj figyelembe venni. A Pesti Központi Kerületi Bíróság ugyan egy 2020-as ítéletben kimondta, hogy "amíg az elektromos roller jogszabályi kategorizálása nem történik meg, addig használójával szemben sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályok alkalmazása nem lehetséges", a közlekedésben való részvételhez nem árt némi józan ésszel felmérni, hogy a különféle közlekedési helyzetekben mikor járunk el a legjobban. Elvégre nem az a cél, hogy szabálykövető módon viselkedjünk, hanem hogy se magunkban, se másokban ne okozzunk kárt - ezért ajánlott már rövid távú használat esetén is védőfelszerelést viselni.
Fontos, hogy az elektromos roller sokak számára még teljesen új jelenség, ezért nem érdemes vele száguldozni a járdán, a gyalogosok között, akik sokszor egyáltalán nem számítanak a viszonylag nagy sebességgel és általában néma csendben közeledő rollerezőkre. Sajnálatos módon gyakori látvány, hogy a rollerezők menet közben zenét hallgatnak, vagy a telefonjukat nyomkodják. Talán nem kell részletezni, hogy ez milyen veszélyeket rejt magában, amikor a roller több tonnás járművek vagy azoknál lényegesen törékenyebb gyalogosok között cikázik.
E-roller-etikett
Ahogy említettük, az elektromos rollerek sokak számára még teljesen új közlekedési eszköznek számítanak, ezért a közlekedők és saját biztonságunk érdekében a használat során fontos betartani pár illemszabályt. Ilyen például az útvonal megválasztása: ha lehetséges, inkább olyan utakat válasszunk, ahol a lehető legkevésbé zavarjuk a forgalom többi résztvevőjét. Beszélhetünk gyalogosokról, autósokról és kerékpárosokról, gondoljunk rá, hogy köztük is sokan vannak olyanok, akik nem találkoztak még elektromos rollerekkel, ezért a sebesség és az útvonalunk megválasztásakor is számoljunk azzal, hogy esetleg egy szembejövő közlekedőt megzavarhat a hirtelen érkező rolleres látványa.
Természetesen legalább ennyire fontos a megfelelő sebesség és a másoktól számított távolság megtartása. Előbbit nem kell különösebben magyarázni, elég rámutatni, hogy már 25 km/h sebességnél is csúnya sérüléseket lehet szerezni, ha valaki elesik a rollerrel, arról nem beszélve, hogy egy ekkora sebességgel érkező ember másoknak is komoly sebesüléseket okozhat egy rosszul kiszámított közlekedési helyzetet követő ütközés során.
Beltérben egyáltalán ne használjuk, akkor se, ha egy mélygarázs aszfaltján gondolnánk jó ötletnek a végiggurulást, de egy bevásárlóközpont vagy egyéb intézmény folyosóin se kezdjünk rodeózni. Szintén kerüljük a roller használatát nedves, esős időben.
Bár kaphatók olyan modellek, amelyek víz- és porállóak, különösen az olcsóbb változatokkal már akár az is problémát okozhat, ha átszáguldunk velük egy pocsolyán. Arról nem beszélve, hogy az esős időben csúszóssá váló utakon jelentősen megnő az esés, kicsúszás veszélye, illetve ilyenkor csökken a látótávolság is, ami főleg a közlekedés többi résztvevője szempontjából jelenthet veszélyt.
Végezetül ha leparkoljuk a rollert, gondoljunk a gyalogosokra, és úgy helyezzük el a járművet, hogy az ne zavarjon másokat a közlekedésben. Ez főleg a bérelhető rollerek esetén fontos szempont, ahol akár komoly büntetést is kockáztatunk, ha nem a kijelölt helyen tesszük le a kétkerekűt.
Ha szeretnél további tanácsokat kapni, akkor szerezd be a 2022/10-es PC World magazint, amely mellé értékes szoftvereket és PC-s teljes játékot is kapsz a hasznos tanácsok mellé.