Jeles év ez a videojátékok történetében, hiszen idén decemberben lesz 30 éve, hogy az id Software kiadta minden idők leghíresebb belső nézetes lövöldözős alkotását, a napjainkban is elkötelezett rajongótáborral bíró Doomot.
A játék nemcsak azért tudott releváns maradni, mert még három évtized múltán is élvezetes a maga szédítő tempójával, hanem azért is, mert az utóbbi években valóságos mozgalom épült arra, hogy mi mindenen lehet elfuttatni. Sok egyéb mellett ennek jegyében portolták alaplapi BIOS-ra és számológépre is, most pedig egy igazán különleges hardveren dördültek el a démongyilkos lövések.
Ezúttal a Syntiant nevű cég szórakozott el a játékkal, amely kifejezetten alacsony fogyasztású neurális processzorokat fejleszt mesterséges intelligenciás és gépi tanulással kapcsolatos feladatokhoz. A gyártó egyik modellje az NDP200-as chip, amit elsősorban képi és hangalapú inputok felismerésére használnak, most pedig ezen sikerült futtatni a legendást fps-t.
Ez azért nagy szó, mert az NDP200 mindössze 1 milliwatt energiát fogyasztott a mutatvány közben, vagyis az MI algoritmus egy wattnyi kraft ezrelékéből irtotta az ellenséget. Annyi trükk viszont volt a dologban, hogy a processzor nem a Doom normál változatát, hanem a VizDoomot futtatta, ami egy lekönnyített variáns, kifejezetten vizuális ingerekkel dolgozó mesterséges intelligenciák betanítására.
Az eredmény persze még ezzel együtt is lenyűgöző, főként, mivel a Syntiant közlése szerint az NDP200 idővel ügyesebbé is vált a játékban: kezdetben szinte minden egyes lepuffantott démon után újratöltötte a fegyvert, idővel azonban megtanulta hatékonyabban beosztani a lőszert. A cél beméréséhez körülírható téglalap alapú érzékelést (bounding box) alkalmazott az algoritmus, amihez általában jóval több energiára van szükség.
A cég ezért úgy gondolja, hogy az NPD200-hoz hasonló processzorok nagy segítségre lehetnek az otthoni és az autós rendszerek energiafogyasztásának csökkentésében.