Továbbra is lankadatlanul azon fáradoznak a gyártók, hogy egyre jobb kamerákkal szereljék fel okostelefonjaikat. Főként igaz ez a csúcskategóriában, ahol szinte semmi sem szab határt a fantáziának, így olyan technológiák lapulnak már most is egyes készülékek borítása alatt, amilyenek pár évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűntek. A 2020-as esztendő például jó néhány izgalmas kamerás újdonságot hozott, és minden jel szerint ezek határozzák majd meg a következő évek fotós trendjeit. Érkeztek ugyanis csodás zoomképességekkel felruházott készülékek, amelyek már a százszoros közelítéssel kis túlzással a Holdig is probléma nélkül ellátnak, a feladat végrehajtásához pedig a modellek némelyike speciális célszenzorokat is bevet. Említést érdemelnek még a hátlapra felkerült plusz érzékelők, amelyek a képalkotás minőségét hivatottak javítani, valamint olyan forradalmi technológiák alkalmazásának lehetőségét adják a kezünkbe, mint például a fejlett 3D-s szkennelés. Mindezek mellett láthattuk kísérleteket arra is, hogy a kijelző alá rejtsék a frontkamerát, szóval újításokból nem szenvedtünk hiányt.
Kell ennél több?
A legtöbb csúcskészüléken a nagy felbontású főegység mellett megtaláljuk a széles látószögű képalkotót, a zoomkamerát, és ezeket kiegészítendő érkezhet még makrólencse, mélységszenzor vagy egy még pontosabb közelítési képességekkel felvértezett extra optika. Mivel nagyon úgy tűnik, hogy a legtöbb cég belátta, értelmetlen fotóslencsékből álló hátlapot tervezni a készülékeik számára, és bőségesen elegendő a jelenleg a telefon síkjából kiemelkedő szigeteket benépesítő négy-öt szenzor, várhatóan ezeknek a megfelelő kombinációja és fejlesztése kap majd komolyabb hangsúlyt a következő évek során.
Persze nem kizárt, hogy a technológia fejlődésével érkeznek majd olyan fotós kiegészítők, amelyekhez elengedhetetlen lesz még pár további szem a hátoldalon. Érdekes módon az előlapon sosem volt jellemző az ehhez fogható tumultus, még a legextrémebb sokkamerás csodákat megálmodó gyártók is beérték legfeljebb két képalkotóval. Ez persze annak is köszönhető, hogy három vagy több fotós szenzor miatt már minden bizonnyal zavaró méretet öltött volna a notch és a kameralyuk. Így a kérdés inkább az, hogy amint a kijelző alá költöznek ezek az optikák, mennyire fog megszaporodni az előlapi egységek száma. Bár gyanítjuk, hogy a legtöbb gyártó már annak is örül, ha csak egyetlen képalkotót sikerül ilyen módon elrejtenie.
Operatőri ambíciók
A legtöbb készülék nem feltétlenül a fotós képességek vizsgálata során vérzett el, hanem inkább a videós tudás tekintetében múlta csúnyán alul az elvárásokat, a tavalyi évben azonban igyekeztek a gyártók ezen a téren is rengeteget fejleszteni. A kiélezett mozgóképes versenynek köszönhetően a felbontás a csúcsligában el is érte a 8K-s értéket, emellett a képkockasebesség gyorsulására sem lehet panaszunk, miközben a HDR-videózás lehetősége már nagyjából minden modell élesíthető opciói között szerepelt. Ezenkívül a sokkamerás rendszerekkel piacra dobott készülékek némelyike azt is lehetővé tette, hogy egyszerre több modullal rögzíts, ami még nagyobb teret ad a művészi kreativitásnak.
Ha pedig mindez nem lenne elég, újító stabilizációs megoldások sora gondoskodott arról, hogy a csúcsliga egyes versenyzői hatékonyan szűrjék ki a kézremegést. Ahhoz pedig, hogy a felvételek visszanézése során a hangminőséget se érje kifogás, nem kellett egyéb, mint hogy a gyártók keblükre öleljék a sokmikrofonos kialakításokat, amelyek azt sem zárták ki, hogy külső hangrögzítőt csatlakoztass.
Szóval a mögöttünk hagyott évben megjelent csúcsmobilok mind fotós, mint videós képességeiket nézve alaposan rálicitáltak elődeikre, ezért nem is velük, hanem a legfrissebb 2021-es versenyzőkkel érdemes összevetni tudásukat. Pontosan így tettünk, amikor arra kerestük a választ, hogy a felső kategória pillanatnyilag elérhető készülékei közül melyik a kamerakirály.
Intelligens algoritmusok
Míg egy vérbeli kameraforgató bizonyára szívesen bíbelődik a professzionális módokkal, és a legapróbb beállítást is igényre szabja a fotó elkészítése előtt, addig a legtöbb felhasználót csak és kizárólag a végeredmény foglalkoztatja. Annak, hogy utóbbi ne okozzon csalódást, elengedhetetlen feltétele, hogy a hardveres képességeket kiaknázó, háttérben dolgozó szoftveres erőforrások is a rendelkezésükre álljanak. Közreműködésük nélkül a legjobb kamerák is elhasalnának, így hát a készülék alapértelmezett szoftvere és képfeldolgozó algoritmusai (valamint az ezeket segítő neurális feldolgozóegységek) majdnem olyan fontos szerepet játszanak, mint a pillanatot megörökítő szenzor. Ezt a megoldást fejlesztette tökélyre az Apple, a cég készülékeivel úgy lőhetünk - szinte körülményektől függetlenül - remek képeket, hogy felhasználóként az egyszerű gombnyomáson túl semmi egyéb dolgunk nincs.
Huawei Mate 40 Pro
Szerencsére az amerikai szankciók nem érintették a Leica és a Huawei együttműködését, így továbbra sem volt akadálya annak, hogy a két cég elhozza az aktuális piac legjobb fotós képességeit kínáló készüléket, és bizony nem is okoztak csalódást. A telefon hátoldali gyűrűjén három kamerát helyeztek el, amelyek közül a fő képalkotó 50 megapixeles felbontással és a 30-as széria óta használt RYYB színszűrővel érkezett. Mellette találhatsz egy 20 megapixeles, nagy látószögű képalkotót, valamint egy 12 megapixeles, ötszörös optikai közelítésre képes periszkópos kamerát is. A hardveres és szoftveres komponensek megfelelő társításának köszönhetően a Mate 40 Pro nagyszerű képeket készít, a körülményektől és a fényviszonyoktól függetlenül. A készülék képalkotójának képességeit mi sem mutatja jobban, mint az a tény, hogy akár teljes sötétségben is lát a kamera, és megfelelő stabilizálás esetén szinte nappali körülményeket teremtve jelenít meg olyan részleteket is, amelyeket még szabad szemmel sem látunk. Sajnos a zoomkamera és a nagy látószögű képalkotó már egy kicsit döcög az éjszakai műszak során, de mindezt tökéletesen kompenzálja a főmodul.
Az egyik legtöbbet kritizált területen fejlődött óriásit az elmúlt évek során a Huawei, és videós képességeivel is igyekszik behozni lemaradását a konkurens gyártóktól. Mozgóképrögzítés alkalmával ugyan a Mate 40 Próban nem találsz 8K-s opciót, de a 4K és a 60 fps szerencsére a rendelkezésedre áll, sőt a 720p-s felvételek készítésekor még 3840 másodpercenkénti képkockát kínáló szuperlassítást is választhatsz, ami látványos videókat eredményez.
+ kiemelkedő éjszakai felvételek, 3840 fps-es szuperlassítás
- magas ár, 90 Hz-es kijelző
OnePlus 8T
Ugyan már küszöbön az utód megjelenése, a OnePlus 8T még mindig tudja tartani a lépést a konkurensekkel, bár valószínűleg nem feltétlenül fotós képességei csábítják vásárlásra a nagyközönséget. A készülék hátlapján összesen négy képalkotó kapott helyet, de sajnos nem lehetsz mindegyikkel maradéktalanul elégedett. A kameraszigetből kiemelkedő fotósmodulok közül a 48 megapixeles fő kamera tudásáról mindenképp pozitívan nyilatkozhatunk, az ezzel lőtt képek teljesen rendben vannak, hozzák a csúcsliga színvonalát (12 megapixelre állítva pedig még veszteségmentes zoomot is kapsz). Gyengébb fényviszonyok mellett a nagy látószögű kamera működése érzékelhetően döcög, azonban komolyabb fejtörést ennek a szenzornak a használata sem okoz.
A négyes másik két tagja ellenben a topkategóriában már nem igazán állja meg a helyét. A gyártó korábbi mobiljaihoz képest ugyan valóban előrelépést jelent az 5 megapixeles makrókamera, de továbbra sem látjuk sok értelmét - főként körülményes használata miatt. A 2 megapixeles, mélységérzékelős, monokróm modul pedig már egyenesen a belépőkategória szellemiségét idézi, és egyáltalán nem ad olyan pluszt a képekhez, ami indokolttá tenné jelenlétét. Mindezt ellensúlyozandó rengeteg szoftveres extrával segíti a fotózást a 8T, az intelligensen megválasztott és alkalmazott automatikus beállításokért jár a piros pont. Videózni 4K felbontásban 60 fps-sel tudsz, ha azonban a részletességet HD-re mérsékled, akkor már 960 fps-es szuperlassítás előnyeit is kiélvezheted.
+ baráti ár, remek főmodul
- felesleges extra kamerák, nincs telefotós lencse
Samsung Galaxy S21 Ultra
Gigantikus kamerafélszigeten kaptak helyet a Samsung legújabb csúcsmodelljének fotós szenzorai, amelyekből összesen négy került a készülék hátlapjára. A szenzorok talán túlságosan is kiemelkednek a készülék síkjából, de ez az ára annak, ha szeretnél a zsebedben tudni egy 108 megapixeles főkamerát, egy tízszeres optikai zoomra képes periszkópos képalkotót, egy háromszoros optikai zoomra tervezett telefotós lencsét, valamint egy 12 megapixelen rögzítő nagy látószögű objektívet. Ha maximális felbontáson készülnek, nagyjából 25 MB-ot foglalnak a felvételek, amelyek kellően részletgazdagok; igaz, ha már nem ideálisak a fényviszonyok, érdemesebb lehet az alacsonyabb pixelszám mellett letenni a voksodat. A Samsung zoomképességei páratlanok, a két, erre a feladatra kiképzett kamera közül a háromszoros közelítést kínáló optikát akár éjszaka is bátran bevetheted, egészen korrekt eredményt kapsz ugyanis használata során. A periszkópos képalkotó ugyan a csillagokat is lehozza neked, a gyakorlatban továbbra sincs komolyabb előnye egy százszoros közelítésnek azon kívül, hogy az éjszakai égboltról készült fényképei garantáltan az összes, csillagászat iránt érdeklődő barátodat lázba hozzák majd.
Aki mozgóképek rögzítésére is használná telefonját, úgyszintén nem fog csalódni az S21 Ultrában, mert a mobil már akár 8K-s videózásra is alkalmas, bár az ehhez a felbontáshoz társított 24 fps még nem túl meggyőző. 4K-ban rögzítve azonban már a 60 fps sem jelent problémát, ha pedig 1080p-re csökkented a felbontást, akkor a szuperstabilizálást is bekapcsolhatod. Profi módban rengeteg további elemet állítgathatsz, a felvételeket pedig kristálytiszta sztereó hang kíséri.
+ remek kameraegyensúly, kiemelkedő videós képességek
- brutális árazás, méretes kamerasziget
Sony Xperia 5 II
Vitathatatlan érdemeket szerzett a Sony a fotós szenzorok gyártásában, se szeri se száma a piacon azoknak a készülékeknek, amelyek a japán gyártó műhelyéből kikerült kamerakomponenssel törnek a csúcsra. A cég mobilos részlege azonban mégis nehezen boldogul, aktuális csúcsmodellje jellemzően évekkel a konkurencia mögött kullog, és ironikus módon a fotós képességei sem kifogástalanok. A készülék hátlapján összesen három darab, 12 megapixeles képalkotót találsz, egy normál, egy telefotós és egy nagy látószögű lencséből áll a trió, amelyet egyértelműen a profik kezébe szánt a gyártó. Némileg szokatlan kialakításával fotózás közben is igazán egyedi élményt nyújt az Xperia 5 II, a nyújtott képarány ugyanis rengeteg helyet hagyna az extra gomboknak a képernyőn, ám ezt sajnos a Sony meglehetősen alulfejlett alapértelmezett szoftveres megoldása egyáltalán nem használja ki. Pedig annak érdekében, hogy a fotózás élményét még inkább megidézze az Xperia, a Sony fizikai kioldógombot is elhelyezett a készüléken. A kétállású kapcsolót röviden megnyomva a fókuszt állíthatod, míg a hosszabb nyomva tartás eredménye egy fénykép.
Magukat a kamerákat persze egy rossz szóval sem illethetjük, tényleg tökéletesen profi mindhárom képalkotó, a főmodul nappali körülmények és gyengébb fényviszonyok mellett egyaránt jól teljesít. Sajnos azonban hiába a remek hardver, ha szoftveres oldalról egy gyenge koncepcióra épülő megoldás áll csak a felhasználók rendelkezésére. Ha videóidból is szeretnéd a legtöbbet kihozni akkor ismételten a külön nyíló Cinema Pro alkalmazást kell segítségül hívnod, az alapértelmezett kameraszoftver ugyanis legfeljebb a videó felbontásába enged belenyúlni, miközben az említett appal az Xperia 5 II igazi ütőkártyáját, a 4K 120 fps-es rögzítést is élesítheted.
+ 4K felbontáson 120 fps, dedikált fotógomb
- furcsa kialakítás, különálló appok, profikra szabott szoftver
Verdikt
Nappali körülmények között már a középkategória képviselői sem küszködnek kihívásokkal, számos készülékkel tudunk ellenfényben is tökéletes felvételeket készíteni. Mindjárt más lesz a leányzó fekvése, ha éjszakai fotózásra adjuk a fejünket. Ahogy azt előzetesen vártuk, tesztünk csúcskategóriás szereplőit is rendesen megizzasztotta a feladat. Napszállta után le is csúszott a dobogóról a OnePlus mobilja, amely éjszakai módjával igyekezett némileg felzárkózni a többiekhez, de igazából sosem volt esélye. A Sony Xperia 5 II főmoduljával sötétedés után készített tájfotók elismerésre méltóak, a teljes sötétség akadályát ellenben csupán a Samsung és a Huawei okostelefonjai ugrották át. Emellett összteljesítményét tekintve kiemelkedett a mezőnyből a négyes fogat egyetlen, 2021-ben piacra dobott versenyzője, így mind fotós, mind videós szempontból a Galaxy S21 Ultra tudása a leginkább meggyőző a csúcsligában. Más kérdés, hogy árcímkéje láttán sok felhasználó inkább pénztárcakímélőbb alternatívát választ majd, főleg, hogy akadnak olyan területek, ahol bizony a Huawei és a Sony is erősen megszorongatta a tesztgyőztest.
A Huawei Mate 40 Pro az éjszakai felvételeivel tudta meglepni a Samsung csúcskészülékét, de a 128 fps-es szuperlassítást is említhetnénk olyan funkcióként, amiben egyedit nyújt a kínai gyártó készüléke. Emiatt pedig tökéletes alternatíva lehet azoknak a felhasználóknak, akik tényleg a fotózás kedvéért vásárolnának készüléket, és nem zavarja őket a Google szolgáltatások hiánya; ezzel voltaképp a PC World ajánlata címet is kiérdemelte. Az Xperia 5 II gyártójának is dagadhat a keble a büszkeségtől a 4K/120 fps-es videórögzítési lehetőség miatt, ugyanakkor a hardveres képességekhez mérten magasra tornázott ár és a profikra szabott szoftver a dobogó alsó fokára taszította ezt a készüléket.
Ha szeretnél további hasznos cikkeket olvasni, valamint remek teljes verziós programokat, biztonsági szoftvereket és értékes PC-játékot kapni, akkor vedd meg a 2021/03-as PC World magazint!