Nagyon sokat spórolhatott az, aki Kínából rendelt dolgokat. Ha valamit itthon nem lehetett kapni, vagy csak aránytalanul drágán, akkor elég volt felmenni valamelyik, elsőre talán gyanúsnak tűnő, de egyébként megbízható oldalra, és máris tucatjával lehetett válogatni a fillérekért kínált kütyükből, alkatrészekből.
Teljesen mindegy, hogy valamilyen chipről, merevlemez-tokról, GPS-adapterről, pót akkumulátorról vagy akár mosogatógép tálcához való görgőkről volt szó, ha valami kellett, azt Kínából biztosan meg lehetett rendelni. A netes rendelés népszerűsége nemcsak a kedvező árakból adódott, hanem abból is, hogy a legtöbb forgalmazó ingyen szállítási lehetőséget is kínált - persze ilyenkor voltak azért buktatók, például az, hogy a szállítási idő jellemzően 4-8 hét között alakult.
A dolog egyetlen szépséghibája az, hogy az EU-n kívüli rendelésekre vonatkozó előírások rengeteg visszaélésre adtak lehetőséget; az áru értékével való trükközés révén az áfa nagyon sok esetben akkor is "lemaradt", ha valójában a termék után már kellett volna adót fizetni. Az utoljára a mai napon érvényes szabályozás szerint ugyanis minden rendelt termék csak 22 eurós értékhatárig áfamentes, és 150 eurós értékhatárig vámmentes.
Nyilván a vásárló érdeke, hogy se adót, se vámot ne kelljen fizetni, azonban a fizikai távolság és a hatóságok laza együttműködése miatt a forgalmazók is nagyon nagy hajlandóságot mutattak abban, hogy a ténylegesnél alacsonyabb értéket tüntessenek fel a csomagoláson - ez pedig a EU-s forgalmazókkal szemben már tisztességtelen versenyelőnyt is jelentett.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal is ezzel, valamint az adó (és vám) kikerüléséből adódó bevételkieséssel indokolta, hogy miért változik a szabályozás. Azt fontos megjegyezni, hogy a módosítás nem magyarországi, hanem európai kezdeményezés, tehát az EU összes országára vonatkozik (annyi eltéréssel persze, hogy az áfa mértéke minden EU-s országban eltérő). És persze nemcsak kínai rendelésekre vonatkozik, hanem minden, az Európai Unió határain kívülről érkező csomagra.
A legfontosabb változás az, hogy megszűnik a 22 eurós értékhatár, 2021. július 1-től tehát minden, az Európai Unió határain kívülről érkező termék után általános forgalmi adót kell fizetni.
Sajnos a kötelezően fizetendő áfa azonban csak az egyik költségnövelő tétel. Ennél sokkal rosszabb hír, hogy kötelező lesz a vámáru-nyilatkozat benyújtása azoknál a termékeknél is, amelyek értéke nem éri el a 150 eurós határt. A vámkezelést 150 euró alatt nem a NAV, hanem a Magyar Posta végzi majd, az eljárásnak pedig költsége is lesz, az alábbiak szerint:
- 10 eurós értékhatárig 399/799 forint
- 22 eurós értékhatárig 499/899 forint
- 50 eurós értékhatárig 599/999 forint
- 100 eurós értékhatárig 899/1399 forint
- 150 eurós értékhatárig 1399/1899 forint
Az első ár online, a második érték pedig utánvétes fizetés esetén érvényes.
A kereskedőknek lehetősége van egyébként regisztrálni az EU IOSS szolgáltatására; ebben az esetben az általános forgalmi adót a forgalmazó beépíti a vételárba, később pedig be is fizeti az EU kasszájába. Vásárlói szempontból ez annyi könnyebbséget jelent, hogy ilyen esetekben 150 eurós értékhatárig egységesen 399 (vagy utánvétes fizetésnél 799) forint a vámkezelési díj.
Tény, hogy az olcsó világnak vége, de azért a dolog nem feltétlenül jelenti azt, hogy többé nem éri meg külföldről rendelni - az árelőny azonban biztosan csökkenni fog. Az áfa minden esetben fájni fog, a vámkezelési költség azonban főleg a kisebb értékű rendeléseknél lesz durva hatású: a ma még 1000 forintos csomag holnaptól 1669 forintba kerül (+66,9%), egy 150 eurós értékhatárhoz közeli rendelésnél azonban 50 ezer forint helyett "csak" 29,8%-kal többet, 64899 forintot kell majd fizetni.
A költségek növekedése mellett egy másik fontos szempontot is érdemes figyelembe vennie annak, aki mostanában szeretne rendelni. A magyar hatóságok vámkezelése eddig is legendásan lassú volt, kérdés tehát, hogy az új szabályozás mennyire fogja megnyújtani a szállítási időket. Remélhetőleg hosszú távon semennyire, mert a vámkezelést nem a NAV, hanem a Magyar Posta végzi majd, a felkészülés pedig régóta zajlik, gőzerővel. Azonban az első időszakban a küldemények magas száma miatt így is könnyen előfordulhatnak kisebb-nagyobb fennakadások, így aki megteheti, annak érdemes lehet várni pár hetet, esetleg hónapot.