27 évvel ezelőtt az akkor még apró cégnek számító Google valóságos forradalmat robbantott ki a minden korábbinál hatékonyabb keresőalgoritmusával, amely az emberek szinte minden kérdésére talált választ az interneten, méghozzá gyorsan és teljesen ingyenesen, rövid úton meg is hódítva a világot.
A sikeres recepten sokáig nem is kellett óriási változtatásokat eszközölni, a generatív mesterséges intelligencia színre lépése viszont új kihívás elé állította a keresőóriást, amely eddig a szűk körben elérhető Search Generative Experience programban kísérletezett az AI funkciók beépítésével. A 2024-es I/O fejlesztői konferencia tegnapi nyitóműsorával mérföldkőhöz ért a projekt, a Google ugyanis megmutatta, hogyan fogja átszabni a keresési élményt az új technológia.
A Google Searchbe érkező mesterséges intelligenciás trükkök egytől egyig a Google saját nagy nyelvi modelljére, a Geminire épülnek, amit a felhasználók eddig is elérhettek az azonos nevű chatbotban (korábban Bard). A Google-ön belül a technológia az AI Overview üzemmódban fog hasznosulni, ami gyakorlatilag a Search Generative Experience végleges, nyilvános verziója.
Az AI Overview révén a keresővel egy chatbothoz hasonlóan kommunikálhatunk, vagyis az az összetettebb kérdésekre is képes választ adni, a gépileg generált szövegek mellett forráslinkekkel is szolgálva az internetről. Az új üzemmód máris elérhető az USA-ban, a későbbiek során pedig gyors ütemben bővül majd a hozzáférési kör, a Google reményei szerint ugyanis az év végére már világszerte egymilliárd felhasználója lesz a mesterséges intelligencián alapuló élménynek.
A Gemini révén a kereső egy másik hasznos trükkel is gazdagodik: a Google videós feltöltés alapján is képes lesz segíteni. A fenti prezentációban egy analóg kamerát láthatunk, aminek elromlott a filmtekercselője, ezért a tulajdonos egy videót tölt fel a keresőbe, a Gemini pedig a felvétel elemzését követően hasznos tanácsokat ad a hiba kijavításához. Ez a funkció a Search Labs kísérleti programban debütál, amely valamikor később indul, első körben csak az Egyesült Államokban élő felhasználók számára.
A videós keresésnél is hasznosabbnak tűnik, hogy a Search Labsszel a válaszok formátumát is átállíthatjuk, így igény szerint rövidebb összefoglalókat hívhatunk le, vagy egyetlen gombnyomással részletesebb magyarázatokat kérhetünk az adott témáról. A Google pedig mindezen túl különböző, személyre szabott terveket is összeállít majd nekünk, legyen szó egy diétás étrendről vagy vakációs programokról.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a Search Labs funkciói mikor lesznek szélesebb körben is elérhetők, nem beszélve az alternatív nyelvek támogatásáról, a felsorolt képességek ugyanis eleinte csak angolul fognak működni. Mindent összevetve azonban a mesterséges intelligencia színre lépése a Google történetének legnagyobb változásait hozza el, a kérdés már csak az, hogy a felhasználók tényleg rákapnak-e az új megoldásokra, avagy továbbra is ragaszkodnak majd az évtizedek alatt berögzült hagyományos keresési módszerekhez.