Már a Telenor és a Telekom is közleményben figyelmeztet arra, hogy ügyfeleik e-mailben hamis számlabekérőket kapnak, amely egy szolgáltatóktól független weboldalra irányítja őket, hogy aztán a pénzük bánja a figyelmetlenséget. És persze közben a mobilszámlájuk se lesz befizetve.
A szolgáltatók figyelmeztetései szerint hozzájuk is ügyfelektől érkezett a visszajelzés a csalásokról, de a közösségi médiában is egyre többen írnak arról, hogy hozzájuk is érkezett átverős e-mail. Nem ez az első ilyen próbálkozás, de a jelek szerint most egy komolyabb hullám indult el, ami mögé a trükközők igyekeztek tényleg hihető hátteret kanyarítani, szóval csak óvatosan.
Az e-mail elsőre úgy tűnik, mintha valóban a szolgáltató küldené, és a számla kiegyenlítésére, vagy az adatok frissítésére kéri az ügyfeleket. Erre a levélben egy webes hivatkozás szolgál, amely elsőre úgy tűnhet, mintha valóban a távközlési cégek oldalaira mutatna, de igazából egy ügyes eltérítésről van szó.
Mi történhet, ha sikerül az átverés?
- A szolgáltató számlájához megtévesztően hasonló számlát küldenek, az azon szereplő számlaszám viszont a csalóké. Ha az összeg nem kirívóan magas, sokan odafigyelés nélkül, rutinszerűen fizetnek is, amiből a csalók gazdagodnak meg, természetesen a szolgáltató felé ebből egy fillér se látszik.
- Az adategyeztető oldalon elkérik a belépési adataidat (például név, jelszó, telefonszám), amelyekkel a szolgáltató alkalmazásaiba (például a MyTelenor appba) is beléphetsz. Ezen keresztül pedig a nevedben rendelhetnek akciós, hűségpontos, vagy épp részletfizetéses készülékeket - természetesen nem neked, hanem maguknak, a részleteket viszont már neked kell fizetned.
- Számlaegyeztetés céljából elkérik a mobilszámlád másolatát, ezzel pedig megint csak úgy tudnak visszaélni, hogy a nevedben kommunikálnak a szolgáltató felé, és szintén a nevedben rendelhetnek meg termékeket vagy szolgáltatásokat.
A szolgáltatók a fenti trükkök terjedése miatt arra kérik az ügyfeleket, hogy sokkal óvatosabbak legyenek azokkal a levelekkel és akár telefonhívásokkal is, amelyek látszólag tőlük érkeznek. Minden esetben hasonlítsuk össze a feladókat vagy a hívószámot, és csak akkor higgyük el a dolgot, ha az eddigi e-mail címről vagy számról keresnek minket. Ha bármilyen gyanú merülne fel, inkább hívjuk a távközlési cégek információs telefonszámait, vagy nézzük meg a kapcsolódó adatokat a szolgáltató hivatalos alkalmazásában (ha például kapunk egy valódinak tűnő számlát 5900 forintról, de a MyTelenor appban egyetlen 8000 forintos számlát látunk, egyértelmű, hogy a beérkező kérést csaló küldte). A szolgáltatók igyekeznek letiltani a csaló weboldalak elérését saját hálózatukon belül, de azért a legegyszerűbb és legjobb megoldás az, ha mi magunk figyelünk oda még jobban, és inkább kétszer ellenőrzünk egy beérkező számlát.