Úgy tűnik, egymás megosztásainak nézegetése, és úgy egyáltalán az üzenőfal folyamatos görgetése már nem olyan szexi, mint amilyen a szolgáltatás indulásakor volt. Az F8 fejlesztői konferencián nem csak a Messenger átalakítására derült fény, hanem arra is, hogy a Facebook is teljesen megváltozik.
Mark Zuckerberg szerint a Facebook úgy változik meg, hogy arra két legfontosabb funkcióra koncentrál, amit a felhasználók leginkább szeretnek és használnak. Ez pedig nem az üzenőfal - úgy tűnik, az emberek már nem olyan kíváncsiak arra, hogy kinek hogy néz ki a macskája, mit spoilereznek el az új Bosszúállók filmről, vagy épp milyen gyíkemberes-árnyékkormányos marhaságot terjesztenek. Ehelyett eseményeket szerveznek és keresgélnek, valamint olyan csoportokban vesznek részt, ami igazán érdekli őket, és inkább ezekben aktívak ahelyett, hogy az összes ismerősük számára látható megosztásokkal foglalkoznának.
Furcsa, de ahogy az elmúlt évtizedben "kinyitotta" a világot a Facebook, most úgy fogja bezárni egyszerűen azért, mert a világ belefáradt a nagy nyitottságba. Az eddigi közösségi modell úgy nézett ki, hogy felvettünk több száz vagy akár ezer barátot, ismerőst és családtagot, aztán mindenki ott volt a szemünk előtt, jöttek a szöveges, képes, videó megosztások ezerrel, és mi pedig egyre inkább kapkodtuk a fejünket. Később aztán a Facebook pont ezért bevezetett egy automatikus algoritmust, ami megpróbálta azokat az ismerősöket és poszt-típusokat elénk rakni, ami láthatólag jobban érdekelt, de lassan már ez is kevés ahhoz, hogy az áradatként érkező tartalmakat élvezhető és értelmezhető szinten tartsa. Szóval jön a változás.
Ott legyél, ahol szeretsz lenni
Az F8 konferencián első sorban a mobilos Facebook app átalakításáról volt szó, bár esélyes, hogy mindez a böngésző alatt megjelenő változatot is erősen érinti majd. Mark Zuckerberg szerint a felhasználók fő iránya a Facebookon manapság már a csoportok használata, ami végülis valamilyen szinten hatékonyabb még a fent említett algoritmusnál is. Ugyanis itt a felhasználók maguk döntik el, hogy gyíkemberes, csillámpónis, belezős metálos vagy pulóverkötögetős csoportok megosztásait akarják-e olvasgatni, és ilyen helyekre írni ahelyett, hogy az összes ismerősük minden tartalma között csapkodjanak machetével. Épp ezért az idén megjelenő új Facebook app középpontjában a csoportok állnak, amiből már több tízmillió van egyébként, és több mint 400 millió felhasználó tagja legalább egynek.
Zuckerberg szerint nem csak látvány terén lesznek egyértelműbben arcba nyomva a csoportok, de olyan egyszerű eszközöket is beépítenek az alkalmazásba, ami segít megkeresni a számunkra legjobban passzoló csoportokat.
Ismeretlen ismerősök
A csoportok előtérbe helyezésével az is megváltozik, ahogy az ismerőseinket gyűjtjük. Eddig ugyebár ez leginkább úgy nézett ki, hogy ha valakit eleve ismertünk a való életből, vagy találkoztunk vele valahol, akkor felvettük Facebookon is ismerősnek, onnantól aztán virtuálisan is láthattuk egymás megosztásait és adatait. Mostanában viszont egy csomó embert már magán a Facebookon ismerünk meg, mert mondjuk közös csoportokat látogatunk, közös érdeklődési körünk van.
Épp ezért lesz egy olyan új funkció is, amely angolul Meet New Friendsa névre hallgat (magyarul bizonyára Szerezz új barátokat lesz, vagy valami hasonló). Ebben olyan emberkéket találunk javaslatként, akikkel valamilyen közös pontunk van - vagy a fent említett csoportok és érdeklődési körök, vagy valami teljesen más, amit az adatlapunk vagy az online tevékenységeink jeleznek. Így aztán simán lehetővé válik az, hogy nem egy valódi ismerős lesz Facebookon is egy idő után kapcsolatban velünk, hanem fordítva, egy Facebook-ismerősünkkel lehet, hogy csak évek múltán, vagy akár soha sem találkozunk élőben.
A csoportok fókuszát úgy erősíti majd a közösségi szolgáltatás, hogy a felület minden egyéb részén megjeleníti. Így például a Piactéren vagy a videók felületén is láthatunk hivatkozásokat a csoportokhoz, így például ha sokat keresgélünk eladó hangszereket, az app majd szépen betolja elénk a lakhelyünk szerinti hangszer cserebere, vagy épp zenészek számára létrehozott csoportokat.
Mozdulj ki!
Mindamellett, hogy a csoportokkal és az ismeretlen ismerősökkel kissé szorosabbra ránt minket az új elrendezés, arra is hangsúlyt fektetnek majd, hogy minél több releváns programot találjanak nekünk a környékünkön. Épp ezért újrafaragják az Események szekciót is, ahol sokkal részletesebb térképnézetben látjuk majd, mik történnek a tartózkodási helyünk szomszédságában, vagy bárhol, ahová épp menni szándékozunk. A naptár nézet is könnyebben áttekinthetővé válik, gyorsabban elénk ugranak az érdeklődési körünk miatt jobban ránk célzó események, vagy azok, amiket valamilyen közeli ismerősünk szervez.
Találd meg az Igazit!
Élesben is elindul az idáig csak kis csoportokban tesztelgetett randi-funkció, amely a Facebookon belül egy elkülönített profilban kap helyet (tehát nyugi, nem fogja világgá kiabálni, hogy épp párt keresünk, és azt sem, hol tartunk ebben a folyamatban). A Facebook Dating eddig öt országban futott (Mexikó, Kanada, Kolumbia, Thaiföld és Argentína), most 14 országgal bővült a lista (Fülöp-szigetek, Vietnam, Szingapúr, Malajzia, Laosz, Brazília, Peru, Chile, Bolívia, Ecuador, Paraguay, Uruguay, Guyana és Suriname). Érdekes módon még az Egyesült Államokban is csak "valamikor később idén" ígérik a bevezetést, a vilég többi részéről pedig szót sem ejtettek, szóval a magyar ismerkedni vágyóknak is várni kell. A módszer egyébként nagyon hasonlít a Tinderen ismertekhez, a Secret Crush néven futó újdonság lényege, hogy csak akkor látjuk, hogy valaki érdeklődik irántunk, ha mindketten bekattintjuk a másikat.
A Facebook app új változatát már most elkezdték teríteni Android és iOS alá egyaránt, de első körben csak az Egyesült Államokban és Kanadában, a többi területen még az idei év első felében (tehát két hónapon belül) ígérik a megjelenést. A böngészőben futó Facebookra is átér egy csomó újdonság, de ez nem lesz ilyen gyors, pár hónap múlva lehet rá számítani. A bejelentés közben olyan lehetőségeket is megvillantottak egy pillanatra, mint a Facebookon is könnyen bekapcsolható sötét üzemmód, valamint az az opció, hogy ha az üzenőfalról átkattintunk egy csoportba, később az üzenőfalon ugyanoda navigálhatunk vissza, ahonnan eljöttünk, nem kell egy teljesen frissülő felületen megkeresgélni, hol tartottunk.
A változtatásoktól a Facebook azt reméli, hogy újra megnő a tavaly kissé megingott bizalom a szolgáltatás irányában. Egyrészt a háttérbe szorított üzenőfallal és a minket érdeklő csoportok nyomatásával próbálják elérni, hogy a mindenféle kontrollálatlan álhírek és marhaságok ne kerüljenek olyan gyakran elénk, de folyamatosan hangsúlyozzák azt is, hogy az adatok titkosításával és egyéb belső ráncfelvarrásokkal biztonságosabbá teszik a személyes adataink kezelését is. Egyelőre úgy tűnik, hogy mindez bejön a cégnek, mivel a valamelyest érezhető elvándorlás ellenére is még mindig többen jönnek, mint ahányan távoznak, az aktív felhasználók száma nemrég érte el a 2,4 milliárdot.