Aki rendszeresen laptopot vagy táblagépet használ a jegyzetelésre az iskolai/egyetemi előadások, esetleg egyéni/céges találkozók, megbeszélések során, az talán jobban teszi, ha újra megfontolja a toll és a papír használatát.
Egyre több a bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a laptopot használó emberek sokkal rosszabbul tanulnak, és rosszabb eredményeket is érnek el, írja a The New York Times.
A Princetoni Egyetem és a Kaliforniai Egyetem kutatása során olyan csoportokat vizsgáltak, amelyek vagy laptopot vagy tollat és papírt használtak az előadásokon. A kísérlet során kiderült, hogy a PC-vel járkáló diákok nem értették olyan jól ez előadást, mint azok, akik kézzel írtak.
A szakemberek szerint mielőtt leírunk valamit kézzel, fel kell dolgoznunk azt, amit az előadó mond, és ezzel pedig memorizáljuk is azt részben. A laptopot használó emberek ráadásul nem is fordítják le a saját szavaikra a hallottakat, ezért meg sem értik az anyagot.
Korábbi tanulmányok szintén bizonyították, hogy az előadástól független tartalmak böngészése gyorsan és hatékonyan kizökkent valakit az óra anyagából, sőt, a mellette ülőket is. Az amerikai katonai akadémia tanulói között ugyanez volt megfigyelhető: akik el voltak tiltva az elektronikai eszközöktől, azok sokkal jobb eredményeket értek el.
Sajnos a kütyük, asszisztensek és beszédfelismerés terjedésével a kézzel írás egyre ritkább dolog, ugyanakkor rég bizonyították, hogy ez nem csak a motoros funkciókat, hanem a memóriát és a kreativitást is fejleszti. Laptopon gépelni tehát gyorsabb, de érdemes kétszer is meggondolnunk, hogy megéri-e.