A Facebook sok más területtel együtt a sajtó működését is jelentősen átalakította. Bár ma már a fiatalabb felhasználók nagy része a TikTokot részesíti előnyben, az elmúlt egy-másfél évtizedben a médiafogyasztásunk jelentős mértékben a Facebookon keresztül zajlik. Rengeteg az olyan felhasználó, aki nem keresi fel külön-külön a kedvenc híroldalait, portáljait, hanem mindenről a Facebook hírfolyamából értesül.
A közösségi oldal pedig, köszöni szépen, hiszen így elképesztő profitot tud behúzni a hirdetések után - szemben az adott híroldalakkal, ahol a felhasználók már nem járják be a főoldalt a hírek után kutatva és nem nyitnak meg több cikket, a bennük elhelyezett hirdetésekkel együtt. Részben ez is vezethetett odáig, hogy napjainkban egyre-másra zárnak be a korábban rendkívül népszerű online sajtótermékek, a BuzzFeed-től a Vice-ig.
Ez a helyzet azonban most a feje tetejére állhat, miután Kalifornia állam törvényhozói egy olyan törvényjavaslat elfogadását fontolgatják, amely kötelezné a közösségi médiaszolgáltatót, hogy a felületén megjelent hírek után fizessen a hírügynökségeknek.
Ez a lehetőség annyira felháborította a Facebook vezetőségét, hogy kilátásba helyezték, amennyiben Kalifornia elfogadja a jaaslatot, akkor az állam területén letiltják a hírek megjelenését a Facebook felületeiről. Sőt, nem csak a Facebook, de az Instagram is beállna a sorba, ha fizetniük kellene a hírek felhasználásáért.
Ez a fenyegetőzés egyébként nem újdonság, a Facebook anyacége, a Meta az elmúlt években már többször kilátásba helyzete a hírek letiltását, többek között egy kanadai és egy ausztrál törvényjavaslat miatt is. Ausztráliában azonban ettől nem ijedtek meg, mivel egy bíróság azt a döntést hozta, hogy a Metának és a Google-nek is bizony ki kell nyitnia a pénztárcáját. A két cég azóta nagyjából évi 130 millió dollárral gazdagította a különböző hírszolgáltatókat, a letiltásra azonban azóta sem került sor.