A demokrata vezetésű Kalifornia tavaly szeptemberben fogadta el az AB 587 számon futó törvényt, amely évente kétszer esedékes jelentési kötelezettséget ír elő a közösségi médiás platformok üzemeltetőinek a moderáció kapcsán. A 2024-től életbe lépő szabályozás értelmében a vállalatoknak rendszeresen nyilvánosságra kell hozniuk, hogy miként lépnek fel a gyűlöletkeltő, félrevezető, külföldi politikai befolyást sejtető és egyéb problémás tartalmakkal szemben.
A törvény elsődlegesen a felhasználók számára igyekszik átláthatóvá tenni, hogy a cégek milyen módon határozzák meg a fenti kategóriákat, és hogy miként érvényesítik a hozzájuk kapcsolódó szabályokat. Az X-et (az egykori Twitter) birtokló Elon Musk viszont nem kívánja alávetni magát a kötelező procedúrának, így peres úton próbál kibújni az előírás alól.
A The Verge beszámolója alapján milliárdos a 44 milliárd dollárért felvásárolt mikroblogot üzemeltető cége, az X Corp nevében indított pert Kalifornia állam ellen, azzal érvelve, hogy az AB 587 megsérti a szólásszabadságra vonatkozó állami és a szövetségi törvényeket. A vállalat keresete szerint ugyanis a törvény rákényszeríti a hozzájuk hasonló szereplőket arra, hogy bekapcsolódjanak a közbeszédbe, és állást foglaljanak az olyan "politikailag terhelt" témákban, mint a gyűlöletbeszéd vagy a rasszizmus.
Muskék azzal érvelnek, hogy nehéz megbízhatóan definiálni a szabályozásban foglalt moderációs kategóriákat, mivel a nyilvánosságban sincs elfogadott konszenzus a konkrét jelentésükről. Ezért aki egy bizonyos fogalmi meghatározás mellett horgonyoz le például a gyűlöletbeszéd, a félretájékoztatás vagy a politikai beavatkozási kísérletek kapcsán, az egyben - az X Corp esetében az akarata ellenére - állást is foglal ezekben a jelentéstartalmi vitákban.
Elon Musk a napokban egy másik pert is belengetett, méghozzá az Anti-Defamation League nevű, rágalmazásellenes zsidó civil szervezettel szemben. A milliárdos szerint az ADL antiszemitizmussal vádolta meg őt a hirdetők előtt, és a szervezet lobbizásának köszönhető, hogy 60%-kal csökkentek az X/Twitter amerikai reklámbevételei.