Az OpenAI nemrég bejelentett, havi 200 dolláros ChatGPT Pro előfizetési díja kétségtelenül meglehetősen magas, ami Gartner elemzője, Arun Chandrasekaran szerint "meglepő", ugyanakkor azt is jelzi, hogy a vállalat arra számít, hogy a szervezetek hajlandóak lesznek többet fizetni a fejlettebb AI képességekért.
Az OpenAI csütörtöki bejelentése szerint a csomag, amely közel tízszeresébe kerül a vállalat korábbi vállalati előfizetéseinek, magában foglalja az OpenAI o1, o1-mini, GPT-4o és Advanced Voice elérését. Része a vállalat 12 napos Shipmas kampányának, és tartalmazza az o1 Pro módot is, amely a vállalat szerint több számítási kapacitást használ, hogy nehezebb problémákra is jobb válaszokat adjon. Jövőbeni tervek között szerepel további, számításigényes produktivitási funkciók hozzáadása is ehhez az előfizetéshez.
Az új előfizetési díj jelentősen meghaladja a konkurens szolgáltatások árát. Például a Google Gemini Code Assist vállalati verziója, amely egy mesterséges intelligenciával támogatott eszköz a szoftverfejlesztési életciklus különböző fázisainak támogatására, havi 45 dollárba kerül éves elköteleződés esetén. Az Anthropic Claude AI havi előfizetési díjai 18 és 25 dollár között mozognak, míg a Microsoft 365 Copilot éves előfizetéssel havi 30 dollárért érhető el felhasználónként.
Chandrasekaran szerint az OpenAI ezzel az árazással nem az információkeresési felhasználási eseteket célozza meg, mert erre a chatbot már most is hatékonyan használható. Inkább arról van szó, hogy a ChatGPT Prót egyfajta "döntési intelligencia eszközként" kívánják pozicionálni, amely emberi feladatokat automatizálhat. Ez azonban jelentős árnövekedést jelent a korábbi árakhoz képest, hiszen a GPT Plus havonta 20 dollár, míg a ChatGPT Enterprise havi 60-70 dollár körül mozog.
Thomas Randall, az Info-Tech Research Group mesterséges intelligencia piacával foglalkozó kutatási igazgatója szerint a ChatGPT Pro célcsoportja szűk körű lehet, és nem teljesen világos, hogy kiknek szánják. Véleménye szerint a Pro csomagot valószínűleg olyan egyének vagy kisvállalkozások választják majd, akiknek rendkívül specifikus igényeik vannak. Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a Pro és a Plus közötti hozzáadott érték marketing szempontból nem egyértelmű. Az átlagos ChatGPT felhasználók számára a Plus változat továbbra is vonzóbb lehet, különösen, ha tartalomíráshoz vagy kódoláshoz használják intenzívebben a platformot.
Randall szerint az Anthropic jelenleg még piaci részesedést próbál szerezni, miközben a Gemini pontosabb eredmények hiányában nehezen tudja magát pozicionálni. Példaként említette, hogy amikor egy ország 100 történelmi eseményét kérte a három rendszertől, a ChatGPT és az Anthropic hasonló eredményeket adott, míg a Gemini csak 40-et sorolt fel, bár azt állította, hogy 100-ról van szó.
A Microsoft Copilot szintén küzd azzal, hogy megmutassa, miért éri meg az előfizetés viszonylag magas ára. Randall szerint a Copilot nem lett azonnal népszerű, és valószínűleg túl korán vezették be a piacra. Elképzelhető, hogy újracsomagolásra kerül, vagy végül a Microsoft vállalati csomagjaiba integrálják.