Egyes helyeken már sikeresen kísérleteznek teljesen önvezető autókkal, de attól még azért messze vagyunk, hogy ezek a fajta járművek hétköznapi jelenségnek számítsanak a közutakon. Ettől függetlenül az autógyártók igyekeznek fokozatosan bevezetni azokat a fajta technológiákat, amelyek egyre több terhet vesznek le a sofőrök válláról, de ahogyan az amerikai Nemzeti Közútbiztonsági Hivatal jelentéséből kiderül, ezek az autók is komoly veszélyforrást jelenthetnek.
A National Highway Traffic Safety Administration a közelmúltban kiadott egy jelentést, amely az elmúlt tíz hónap balesetekre vonatkozó adatait foglalja össze, különös figyelmet fordítva azokat, amelyekben valamiféle fejlett vezetési asszisztens is szerepet játszott. Az adatokból kiderül, hogy ez alatt az idő alatt összesen 392 ilyen baleset történt az Egyesült Államokban, melyből 273 incidens Tesla autók részvételével történt, míg a második helyen a Honda áll, mindössze 90 ilyen esettel.
Ez persze önmagában még nem jelenti azt, hogy az Autopilot lenne a legveszélyesebb ezek közül a technológiák közül, ez pusztán azért is lehet, mert a Tesla a legnépszerűbb az ilyen funkciókkal rendelkező autók között, arról már nem is beszélve, hogy nem minden autó képes ugyanannyira részletes telemetriai adatokat küldeni az ütközésekről, ami szintén torzíthatja a számokat.
Mindenesetre ez a Teslára nem vet jó fényt, már csak azért sem, mert Elon Musk pont a közelmúltban nyilatkozott arról, hogy az önvezető technológia kulcsszerepet játszik lesz az autógyár hosszútávú terveiben:
"Elengedhetetlen, hogy rengeteg figyelmet fordítsunk az önvezetés megoldására. Ez fogja eldönteni, hogy a Tesla nagyon sok pénzt ér-e, vagy pedig semennyit."
Elon Musk says, "Solving Full Self-Driving...is really the difference between Tesla being worth a lot of money and being worth basically zero." pic.twitter.com/vG5MlrhSWP
— Taylor Ogan (@TaylorOgan) June 14, 2022
Ugyanakkor hiába a biztonság, ha az embereket így sem érdekli a technológia, márpedig a Pew Reserach nevű kutatócsoport legutóbbi kimutatása szerint a megkérdezettek 63 százaléka nem ülne önvezető autóba, 44 százalék pedig úgy gondolja, hogy összességében nem lenne jó a társadalom számára, ha széles körben elterjednének a sofőr nélküli járművek.