Bár a kiterjesztett valóság (augmented reality - AR) ma már nem számít újdonságnak, egyelőre kevés az igazán komolyan vehető és nem utolsó sorban jól használható alkalmazása a technológiának. Ennek fő oka, hogy egyelőre nem igazán van megfelelő hardver, amely kellően praktikus és kényelmes lenne.
A VR-szemüvegek és sisakok viszonylag nagyok és a használatuk sem a legkomfortosabb, ráadásul, egyelőre sok felhasználó küzd hányingerrel és szédüléssel a virtuális környezetekben. Még a valóban lenyűgöző látványt nyújtó Microsoft HoloLens is csiszolásra szorul: az USA hadserege kísérletezett a technológiával, de a katonák reakciói alapján egyelőre lehetetlen, hogy élesben is bevessék.
Ezen változtatna a brit Lark Optics startup, amely olyan különleges megoldást fejleszt, amivel áthidalná ezeket a problémákat.
"A való világban azáltal érzékeljük a mélységet, hogy a szemünket mozgatjuk és fókuszálunk. Ennek a két műveletnek pedig harmóniában kell lennie, hogy jól működjön. A jelenlegi AR-szemüvegekből azonban most még alapvetően hiányzik ez a fajta szinkron."
- magyarázta Pawan Shrestha, a Lark Optics vezérigazgatója.
A kiterjesztetett valósághoz használt jelenlegi szemüvegek legnagyobb problémája, hogy a felhasználóknak egyfajta virtuális képernyőre kell fókuszálniuk a digitális tartalmi réteg észleléséhez, miközben alapvetően a valódi világot látják maguk előtt. Emiatt viszont összezavarodhat az idegrendszer, ami fejfájást, a szemmozgató izmok feszülését, szédülést és hányingert is okozhat.
A Lark Optics megoldása viszont közvetlenül a felhasználó retinájára vetíti rá az AR-tartalmakat, ami azt jelenti, hogy teljesen mindegy, hová fókuszál a szemük, a digitális réteget mindig élesen fogják látni.
A startup egyelőre egy működő prototípust (proof-of-concept) készített el az eszközből, most pedig annak finomhangolásán dolgoznak. Shrestha szerint már két sikeres felhasználói kutatást is elvégeztek, egyet saját laboratóriumukban, egyet pedig egy külső partnernél.
Ha elkészülnek a végleges változattal, nem saját néven tervezik piacra dobni a technológiát, hanem már működő eszközgyártókkal kezdeményeznének együttműködést. Amennyiben ez sikerül, óriási üzletet csinálhatnak, az AR-technológia ugyanis a PwC elemző cég szerint 2030-ra másfélbillió (azaz 1500 milliárd) dolláros piacot jelent majd.