A januári autóeladási adatok megérkeztek több európai országból, és nem festenek túl fényes képet a Tesla számára. Az eladások Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban is meredeken zuhantak, pedig ezek a jóléti országok kulcsfontosságú piacok a vállalat elektromos járművei számára. A jelentős pénzügyi veszteség után ez egy újabb probléma, amellyel az autógyártónak szembe kell néznie.
Míg 2024-ben a Tesla európai eladásai nagyjából 13 százalékkal csökkentek, az idei év eddig sokkal súlyosabb visszaesést mutat. Franciaországban az új Tesla-modellek értékesítése 63 százalékkal esett vissza, miközben az ország teljes autópiaca mindössze 6 százalékkal csökkent, az elektromos autók eladásai pedig alig fél százalékos mínuszt mutattak. Németország már 2024-ben is problémás terep volt a Tesla számára, hiszen a 41 százalékos visszaesés itt tette ki az európai veszteségek jelentős részét.
Ehhez képest különösen fájdalmas lehet, hogy idén januárban további 59 százalékkal csökkent a vállalat németországi eladása. Az Egyesült Királyságban valamivel enyhébb, 12 százalékos csökkenést regisztráltak, azonban az országban az akkumulátoros elektromos autók eladásai összességében 35 százalékkal nőttek 2024 januárjához képest. A piac tehát bővül, de a Tesla egyre kisebb szeletet kap belőle. Sőt, a vállalat egyetlen modellje sem került be a brit eladási toplista első tíz helyezettje közé, ami korábban gyakran megtörtént, bár ennek oka lehet az is, hogy a legtöbb piacon mindössze két modellje érhető el. A skandináv országokban is hasonlóan nagy zuhanás figyelhető meg: Svédországban 44, Norvégiában 38, míg Hollandiában 42 százalékkal estek vissza az eladások.
A Tesla szűk és viszonylag elavult modellpalettája kétségtelenül hozzájárul a gyenge európai eredményekhez, és a vállalat minden bizonnyal abban reménykedik, hogy a frissített Model Y crossover nagyobb forgalmat terel a bemutatótermeibe. Azonban az amerikai piacra szánt Cybertruck itt nem nyújt megoldást, hiszen az acélborítású pickup túl nagy és nehéz ahhoz, hogy normál jogosítvánnyal vezethessék, ráadásul az európai közlekedési előírásoknak sem felel meg.
Elon Musk viselkedése is komoly szerepet játszhat a Tesla európai megítélésében. Az utóbbi időben a cégvezér többször is beavatkozott az európai politikába, és nyíltan támogatott szélsőjobboldali nézeteket, ami sokak számára visszatetsző lehet. Úgy tűnik, hogy az európai vásárlók egyre kevésbé vevők Musk botrányaira, és ez a Tesla autóinak eladásain is erőteljesen meglátszik.