Az 1995-ben alapított brit Lush talán nem olyan közismert, mint egyes nagyobb versenytársai, de világszerte 49 országban működő közel 1000 boltjával így is jelentős szereplő a kozmetikai termékek piacán.
A főként vegetáriánus és vegán kozmetikumokban utazó márka központi értékének vallja az egészséget, amibe a vezetőség véleménye szerint már nem fér bele a közösségi médiás jelenlét, ezért most bojkottot hirdetnek a platformok többsége ellen.
November 26-tól a Lush nem lesz elérhető a Facebookon, a Snapchaten, a WhatsAppon és a TikTokon sem. A Twitteren és a YouTube-on ugyan maradnak, de közben folyamatosan keresik a lehetőségeket új, jobb kommunikációs csatornák kialakítására. A vállalat egyébként 2019-ben már próbálkozott hasonlóval, amikor is a brit fiókjait függesztette fel, de végül nem bizonyult tartósnak a kivonulás.
"A szándékunkat ez alkalommal megerősíti mindaz a friss információ is, amit bátor bennfentesek hoztak nemrég nyilvánosságra. Ezek egyértelműen leírják mindazt a kárt, aminek a fiatalok a jelenlegi algoritmusok és hiányos szabályozások miatt ki vannak téve. Azt mondják, a bullying, az álhírek, az extrém nézőpontok, a FOMO, a fantomrezgések, a manipulatív algoritmusok és a végtelen görgetési folyamat a fiatalkori öngyilkosság, a depresszió és a szorongás elképesztő módon növekvő gyakoriságához vezet."
- írja a Lush közleménye az újabb bojkott okairól, utalva a néhány hónapja kirobbant Facebook-botrányra, melyben a vállalat belsős dokumentumait kiszivárogtató Frances Haugen jóvoltából fény derült a Zuckerberg-birodalom erősen megkérdőjelezhető eljárásaira a fiatalok védelme és a gyűlöletbeszéd elleni harc terén.
A kozmetikai cég szerint a bojkottált közösségimédia-felületeken jelen lenni most olyan, mintha egy sötét sikátorban találkoznának az ügyfeleikkel. A hivatalos közlemény szerint a bojkott addig tart, amíg az érintett oldalak nem alakítanak ki biztonságosabb környezetet a felhasználóik számára, amihez a Lush elengedhetetlennek tartja a platformok gyakorlatainak megváltoztatását és nemzetközi szabályozás kialakítását.
A BBC-nek nyilatkozva a Lush digitális vezetője és termékekért felelős feltalálója viszont úgy nyilatkozott, hogy jelenleg 1 évig terveznek távol maradni, ami akár 10 millió fontos (kb. 4,3 milliárd forintos) veszteséget is okozhat a cégnek, mivel csak az észak-amerikai Instagram-fiókjukon 4 millió követőt érnek el.