Miután tavaly tavasszal az eMAG-ot büntette meg a Gazdasági Versenyhivatal, májusban más webáruházak működését is vizsgálni kezdték, nemrég pedig bejelentették, hogy az Alza.hu, és cseh anyavállalata is büntetést kapott. Az online kereskedő azon gyakorlatát találták tisztességtelennek, ahogy a más vásárlók viselkedésére vonatkozó üzeneteket tette közzé weboldalán, amivel a GVH szerint "rövid időn belül felhagyott". Versenytársánál jelentősen kisebb bírságot kell kifizetnie, de hozzájuk hasonlóan másfajta jóvátételre is kényszerül.
A szabályozó szervek azokat a feliratokat kifogásolták, amik "Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt", vagy "A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket" állításokkal késztették a felhasználókat mielőbbi vásárlásra. Ez a Gazdasági Versenyhivatal közleménye szerint önmagában is tisztességtelen gyakorlat, ám mint kiderült, az üzenetekben megjelent számok sem feleltek meg a valóságnak, az adott pillanatban kiírt érdeklődők száma például a cégcsoport más országaiban működő oldalainak teljes napi látogatóinak mennyiségével egyezett meg.
A GVH közleménye szerint több olyan tényező is van, ami csökkentette a cégre kiszabott bírság mértékét, ezért a Versenyhivatalnak negyvenmillió forintot kell befizetnie, ezzel szemben az eMAG-nak kétszázmillió forintot kellett betennie a közös kasszába. Az egyik, a bírságot mérséklő tényező a vásárlóknak felajánlott kárpótlási csomag, aminek keretén belül 3000 Ft értékű kupont kap mindenki, aki 2019-ben vásárolt az Alzánál. Igaz, a tény, hogy ez csak 10 000 Ft feletti vásárlás esetén használható fel, némileg kétségbe vonja, hogy a kárpótlással jól jár-e a vásárló, a webáruház viszont garantáltan nem válik hátrányára.
A GVH közleménye kiköti, hogy amennyiben a felhasznált kuponok értéke nem éri el a négyszázötvenmillió forintot (ez is kisebb az eMAG hasonló programjának értékénél, ami négymilliárd forint volt), akkor a cégnek más módszerrel kell kompenzálnia a tisztességtelen gyakorlatokban érintett vásárlókat. Ha pedig ezzel sem éri el az összeghatárt, a különbözetet ismét bírságként kell kifizetnie.
Az Alza elismerte a jogsértést, nem élt fellebbezési lehetőséggel, és felülvizsgálta saját belső szabályzatát, ezeket a tényezőket pedig szintén a bírságot csökkentő tényezőként értékelte a Versenyhivatal. Emellett abba is beleegyezett a vállalat, hogy egy ismeretterjesztő kampányt indít, amiben a tudatos fogyasztói magatartás fontosságára hívja fel a figyelmet.