A Digitális Közönségmérési Tanács nemrég tette közzé a Gemius online kutatóintézet által lefolytatott felmérését, amely 2021 negyedik negyedévében vizsgálta a magyarok internetezési szokásait - számolt be róla a HVG.
A kutatás kitért arra, hogy az egyes korcsoportok hány százaléka internetezik aktívan, milyen eszközről teszi ezt, és ott milyen tartalmakat fogyaszt. Az eredmények alapján a legidősebb generáció mindennapjaiból szinte teljesen hiányzik az online jelenlét.
A Gemius arra jutott, hogy a vizsgált időszakban a 15 év feletti magyarok 77,52%-a használta az internetet, ami mintegy 6,4 millió embert jelent. Ahogy az várható volt, a 15 és 40 év közöttiek, vagyis a Z- és az Y-generáció 3 milliós táborának 100%-a használja a világhálót, de a 41 és 56 év közötti korosztály (2,36 millió fő) sincs sokkal lemaradva, körükben 86% a netezők aránya.
Nagyobb esést tapasztalunk az ún. baby boomereknél, vagyis a 2,2 milliós 57-75 éves korosztályban, itt ugyanis már csak 62%-nyi netpolgárt találunk. Ők azonban még mindig jól állnak a 75 év felettiekhez képest, akiknek csupán a 6,5%-a járt a weben az elmúlt év utolsó három hónapjában. Magyarán a legidősebbek szinte egyáltalán nem interneteznek, még annak ellenére sem, hogy az megkönnyíthetné a kapcsolattartást a családdal és a barátokkal.
Ami az olvasott tartalmakat illeti, a felmérés szerint a híroldalak és magazinok voltak a legnépszerűbbek a vizsgált időszakban, az előbbiekkel átlagosan 4, az utóbbiakkal 2 percet töltöttek el a hazai netezők. Az online újságokat nem meglepő módon szinte kizárólag mobilról olvassuk, a számítógépekről viszont a híreket leginkább a munkahelyi, míg a magazinos anyagokat az otthoni PC-n falja a közönség.
Az online újságok mezőnyét a 24.hu vezeti, amit a vizsgált időszakban összesen 4,5 millióan kerestek fel. De nem maradt le sokkal a második és harmadik Index és Origo sem, mivel mindkét portál 4 millió feletti látogatót vonzott. Az oldalakon eltöltött időben viszont az Index került az élre, látogatásonként átlag 42 másodperccel, míg a 24.hu 20, az Origo pedig 19 másodpercre kötötte le a vendégeit. A napi elérés bajnoka a Blikk lett, átlag 900 ezer látogatóval, de a második és harmadik 24.hu és Index is átlépték a 800 ezres határt.
A közösségi oldalaknál természetesen a Facebook viszi a prímet 6,75 millió hazai felhasználóval, a második helyre pedig szintén egy Meta-érdekeltség, az Instagram futott be 2,59 millió magyar regisztrálóval. A Facebookon a Nosalty gasztromagazin a legnépszerűbb oldal 1,2 millió követővel, majd a 24.hu (900 ezer követő) és az NLC (800 ezer követő) folytatja a sort.