Néhány napja közölte az Apple, hogy enged a nyomásnak, és a jövőben nem tiltja meg az alkalmazásfejlesztőknek, hogy például emailen keresztül kommunikáljanak az appok felhasználóival az App Store-on kívüli fizetési lehetőségekről.
Most pedig újabb fejlemény történt az ügyben, mivel az almás cég már abba is beleegyezett, hogy bizonyos alkalmazások esetében direkt linkek vezessenek a fejlesztők saját weboldalára a fiókok regisztrálásához, és ezzel a fizetéshez is.
A cupertinóiak nem merő jószándékból jutottak erre a döntésre: a bejelentésre azt követően került sor, hogy a japán kereskedelmi bizottság ezt szabta feltételül a cég ellen folyó trösztellenes vizsgálatának lezárásáért cserébe.
A változtatás az ún. "reader", azaz olvasó kategóriájú alkalmazásokat érinti. Ezek azok az appok, amik digitális média-katalógusokhoz kínálnak hozzáférést: könyvekhez, zenékhez, hanganyagokhoz, filmekhez, stb. Ilyen például a Netflix és a Spotify is, melyek közül az utóbbi 2019-ben be is perelte az Apple-t az App Store fizetési rendszerének kötelező, 30%-os jutalékkal járó használata miatt.
A nagyobb platformok, így a Netflix is jelenleg úgy kerülik ki az almás sarcot, hogy egyszerűen nem adnak lehetőséget az előfizetésre az alkalmazásaikon belül. De mivel az App Store szabályai ezt eddig nem tették lehetővé, még egy link, vagy részletes leírás sincs arról, hogy mi a teendő.
This is what you get when trying to sign up for Netflix on the iPhone today. In early 2022, it’ll be a button that points you to Netflix’s website to sign up and pay there. This is a major, structural change that will save Apple a lot of scrutiny. pic.twitter.com/8iWDUTceZK
— Mark Gurman (@markgurman) September 2, 2021
A megoldás körül azonban még mindig vannak kérdések. Továbbra is az Apple dönti-e például el, hogy mely appok számítanak reader típusúnak? A kategóriának ugyanis az Amazon Luna, vagy az Xbox Cloud Gaming felhőalapú játékszolgáltatások is megfelelnének, az Apple mégsem engedélyezte számukra, hogy saját alkalmazást töltsenek fel az App Store-ra, így az iOS-es eszközökön csak böngészőből érhetők el.
Az sem tiszta, hogy miként fognak megjelenni a külső oldalakra vezető linkek. Sok múlik az elhelyezésen és a nyelvhasználaton, hogy a fejlesztők mennyire kommunikálhatják egyértelműen a szabad választást az ügyfelek irányába.
Ami pedig az Apple szempontjait illeti, a vállalat ezzel koránt sincs kint a vízből. Az Epic Games, és az ügyéhez csatlakozó szövetségesek továbbra is perlik a jutalékrendszer és az App Store kizárólagossága miatt, illetve a japán eljárás lezárásával egy időben elindult egy másik vizsgálat is a cég ellen. Ez szintén a jutalék ügyéről szól, ám ezúttal Indiában kell felelniük a trösztvádakra a cupertinóiaknak.