Ha eddig zavartak a célzott reklámok, most jön a feketeleves: az LG a napokban kötött többéves megállapodást a Zenapse nevű céggel, hogy új szintre emelje a személyre szabott reklámozást - méghozzá az érzelmi intelligencia segítségével. Az együttműködés lényege, hogy az LG világszerte több mint 200 millió okostévéjén keresztül a Zenapse algoritmusai figyelik, mit nézünk, mikor nézzük, és legfőképp: hogyan érezzük magunkat közben. Ez a technológia már nemcsak a vásárlási szokásainkat vagy korunkat veszi figyelembe, hanem pszichénk legmélyebb rétegeibe is betekintést nyer.
A ZenVision nevű platform a képernyőn futó tartalmak alapján, automatikus tartalomfelismeréssel (ACR) és egy sor belső algoritmus segítségével próbálja kitalálni a néző aktuális érzelmi állapotát. Ha egy drámai sorozat közepén vagyunk, nagyobb eséllyel kapunk vigaszt nyújtó, "érzelmi biztonságot" ígérő termékeket reklámozó hirdetést. Ha épp egy inspiráló dokumentumfilmet nézünk, könnyen lehet, hogy a "célorientált megvalósítók" csoportjába sorolnak bennünket. A rendszer különféle személyiségtípusokat definiál, mint például a "digitális elfogadók" vagy a "jóllétre törekvők", és ezekhez igazítja a reklámokat - elvileg "jobban célzottan", valójában viszont rémisztően pontosan.
Ami eddig csak demográfiai adatokon alapult - életkor, nem, lakhely -, az most pszichográfiai szintre emelkedik: a gondolkodásmód, az értékrend, a politikai beállítottság, a célok és az érzelmek mind részei lesznek annak az adatcsomagnak, amit a hirdetők hasznosíthatnak, sőt, akár tovább is adhatnak. Az LG és a Zenapse közösen optimalizálják az úgynevezett "előrejelzési modelleket", hogy még hatékonyabban, még inkább személyre szólóan célozzák meg a felhasználókat - mindezt a felhasználó beleegyezésének látszólagos leple alatt.
Nem világos, hogy a megállapodás pontosan mely modelleket és piacokat érinti, és arról sem tudni sokat, mennyit fizetett az LG a technológiáért, de a tendencia egyértelmű: az okostévék a következő adatgyűjtő és befolyásoló felületté válnak. A legaggasztóbb talán mégis az, hogy a Zenapse nem is ismeretlen név a techszektorban - a Google már korábban együttműködött vele több területen, így valószínűleg nem kell sokat várni arra, hogy ez a rendszer más platformokon is megjelenjen, például a Google TV-n, amely világszerte közel 270 millió készüléket jelent.
Bár az LG nem elsőként használja ezt a technológiát, jó eséllyel példát mutat majd más gyártóknak is. Ha tehát legközelebb úgy érzed, hogy egy reklám gyanúsan neked szól, talán ideje átnézned a tévéd adatvédelmi beállításait - és kikapcsolnod az automatikus tartalomfelismerést, amíg még lehet.