Habár a közvélemény szemében a Meta elsősorban a Facebookról, az Instagramról, a WhatsAppról és újabban a hevesen erőltetett metaverzumról ismert, Mark Zuckerberg vállalatóriása valójában egy hirdetési cég, a fenti platformok pedig csak ehhez szolgálnak célfelületként.
Ezért is érintette rendkívül érzékenyen a mamutot, amikor az Apple tavaly bevezette a felhasználók hirdetési célú követésének rendszerszintű letiltását az iOS-en, így ugyanis nagyban csökkent a Meta által értékesített iPhone-os reklámok hatékonysága, s vele az értük elkérhető díj is. A cupertinóiak lépése a becslések szerint éves szinten 10 milliárd dollárral, vagyis 8%-kal veti vissza a Facebook bevételeit, most pedig az EU-tól kaphat egy újabb pofont Zuckerbergék biznisze.
A The Wall Street Journal ugyanis arról értesült, hogy az Európai Adatvédelmi Testület (European Data Protection Board, EDPD) megtiltaná a vállalatnak, hogy a felhasználói feltételeken keresztül kényszerítse az embereket a célzott hirdetések megjelenítésének elfogadására. Az Apple lépésével ellentétben ez az intézkedés nemcsak az iOS-en, hanem az Androidon és az asztali böngészőkön is érvényes lenne, vagyis még nagyobb kárt okozna a Metának.
Ehhez a gyakorlatban az EPDP-nek az ír adatvédelmi hatóságot (Data Protection Commission, DPC) kell felkérnie a szükséges határozatok meghozatalára, mivel a kedvező adózási szabályok miatt (sok más szereplőhöz hasonlóan) a Meta hivatalosan Írországból végzi az európai tevékenységét.
"Ez még nem a végleges döntés, és túl korai lenne találgatni. A GDPR a hozzájáruláson vagy a szerződés teljesítésén túl számos jogalapot biztosít az adatok feldolgozására. A GDPR értelmében nincs hierarchia e jogalapok között, és egyiket sem kell jobbnak tekinteni a másiknál. Teljes mértékben együttműködtünk a DPC-vel a vizsgálatokat illetően, és továbbra is együttműködünk velük, amint véglegesítik a döntésüket."
- kommentálta a vállalat a hírt.
Az érintett hatóságok részéről cikkünk írásáig senki sem nyilatkozott, azt viszont elismerték a WSJ-nek, hogy születtek döntések az ügyben. A lap emellett azt is megjegyzi, hogy a Meta fellebbezhet is, így még odébb lehet, hogy ténylegesen is életbe lépjen a vonatkozó korlátozás, amennyiben véglegesítik azt. Zuckerbergéktől mindenesetre elszánt ellenállásra számíthatunk, a cég ugyanis komoly pénzügyi nehézségekkel küzd, ami miatt nemrég 11 ezer embert rúgtak ki egyetlen döntéssel.