Az Egyesült Államok élesben prezentálta, hogy a mobilgyártókat kissé lökdösni kell ahhoz, hogy a környezetvédelmi szempontokhoz igazodva igyekezzenek megkönnyíteni a készülékek otthoni és külső szervizekben történő javítását. A Biden-kormány még tavaly adta ukázba az illetékes Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnak, hogy szigorítani kell az erre vonatkozó előírásokat, azóta pedig az Apple, a Samsung és a Google is elindította a helyi javítási programjait.
Az Európai Unió azonban még tovább menne, és egyértelmű kötelezettségeket róna a gyártókra annak érdekében, hogy az okostelefonok legalább 5 évig használatban maradhassanak, amivel komolyan csökkenthető lenne a készülékek karbonlábnyoma.
Az Európai Bizottság által közzétett tervezet előírná, hogy a mobilok gyártói legalább 5 éven át biztosítsanak cseredarabokat egy-egy modell 15 kulcsfontosságú alkatrészhez (pl. kijelző, SIM-tálca, akku) a profi szervizek számára, s amennyiben ezt nem tudják teljesíteni, kötelesek lennének olyan akkumulátorokkal felszerelni a készülékeket, amelyek csak 1000 töltési ciklus után esnek 80%-os kapacitásra. A regula nem vonatkozna a friss technológiának számító hajlítható mobilokra, illetve a speciális szempontok alapján készülő biztonság-orientált készülékekre.
A tervezet másik érdekes pontja, hogy a háztartási eszközökön és a televíziókon is alkalmazott energiacímkékhez hasonló univerzális jelölést hozna létre az okostelefonok számára, melyek segítségével a vásárlók könnyedén áttekinthetnék, hogy az adott modell milyen várható akkuidőt és javíthatóságot biztosít, s hogy milyen védelmet nyújt a víz, a por és az esések ellen.
Wie cool! So könnten Energielabel & Reparaturindex auf unseren Handys und Tablets bald aussehen. Das ist ein guter Testballon der EU-Kommission im Rahmen der Ökodesignrichtlinie. Aber: es darf nur ein erster Schritt sein - Reparierbarkeit für alle Produkte lautet die Devise! pic.twitter.com/ieeXPeKr5J
— Anna Cavazzini (@anna_cavazzini) September 1, 2022
Ha minden a tervek szerint halad, az új előírásokat már az idei év vége előtt véglegesítheti a Bizottság, amelyet az EU rendes jogalkotási folyamata értelmében az Európai Parlamenttel és az Európai Tanáccsal folytatott konzultáció követ. Az Environmental Coalition on Standards (ECOS) nevű nemzetközi szervezet viszont máris kritizálja a tervezetet, mivel elégtelennek tartja a 15 cserealkatrészre szóló előírást, amely szerinte ebben a formában "szükségtelenül korlátozza" az otthoni javítást. Az ECOS emellett azt is nehezményezi, hogy a gyártók választhatnak az erősebb akku vagy a csereallkatrészek biztosítása között.