Minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az Amazonnak van némi PR-problémája, a nagy tech cégekkel szemben szkeptikus fogyasztók mellett a trösztellenes vizsgálatokat sürgető politikusok, és a dolgozók olykor horribilis munkakörülményei kapcsán a munkajogokért aggódó emberek is orrolnak a cégóriásra. Így nem meglepő, hogy pozitív hangokat is szerettek volna magukkal kapcsolatban hallatni, de az egyik, erre kitalált program nemrég véget ért.
Tavaly publikált belsős dokumentumok szerint az Amazonnál 2018-ban találták ki az FC Ambassador, azaz "teljesítési központ nagykövet" programot, aminek keretein belül az Amazon dolgozóinak fizettek azért, hogy pozitív hangnemben nyilatkozzanak a cégről.
Ez a webáruház raktárait érintette, amivel kapcsolatban ekkor rendkívül lesújtó beszámolók jelentek meg, például olyan dolgozókról, akik üvegekbe pisiltek, mert a rájuk kiszabott csomagmennyiség kezelése mellett egyszerűen nem lett volna idejük elmenni egy mellékhelyiségbe. A programba "jó humorérzékű" munkatársakat válogattak be, akiknek az volt a dolga, hogy "udvarias, de erőteljes" hangnemben válaszoljanak olyan bejegyzésekre, amik az Amazont kritizálják, és védjék meg a munkaadójukat.
A program résztvevői gyakran rendkívül hasonló nyelvezetet használtak, például azt hozták fel, hogy a bőséges ellentételezés, vagy a kedvelhető munkatársak miatt szeretnek az Amazonnál dolgozni, emellett sokszor ugyanazokat a képeket osztották meg. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a nagykövetek tweetjeit nehéz volt komolyan venni, mivel azok túlságosan mesterkéltnek érződtek, de nem ez volt az egyetlen probléma, amibe belefutottak. Mivel a program résztvevőit csak az különböztette meg, hogy a nevük végén ott volt, hogy "FC Ambassador", bárki kiadhatta magát az Amazon által fizetett tweetelőnek, ezt pedig több paródiafiókkal meg is tették például humoristák. Ezeket ugyan később a Twitter letiltotta, az óriáscég kezdeményezésének abszurditására ez is rámutatott.
A kampány leállításáról szóló beszámolóban viszont nem is ezt sérelmezték legjobban az Amazon vezetői, hanem azt, hogy csak kevés embert értek el a fizetett üzeneteik. Ezért 2021 végén pontot tettek a kezdeményezés története végére, és annak minden nyomát eltüntették a közösségi médiából.