Sokak számára váratlanul jött Jony Ive távozása az Apple-től. Ugyan a közel 30 éve ott dolgozó dizájner most felépülő saját cége állítólag az Apple-nek is dolgozik majd, többen már azt a kitételt is úgy vették, mint egyfajta marketing-menekülés, ami szerint "el is megy, de marad is, nincs itt semmi látnivaló". Most azonban megjelent két olyan cikk (az első a Bloombergen, majd nemrég egy hasonló tartalmú a The Wall Street Journal hasábjain), amely elég súlyos dolgokat állít a távozás valódi okairól és ezzel együtt az Apple színfalai mögött zajló elszomorító folyamatokról.
Mindkét riport belső forrásokon alapul, és ezek szerint Jony Ive már évek óta lassan elhatárolódott az Apple újabb szellemiségétől. Egykor egy csomó termékvonal alapjait a néhai Steve Jobs és Ive közösen fektette le, előbbi szállította a "víziót", a koncepciót, a fő funkciókat, utóbbi pedig a közkedveltségre és különlegességre törekvő dizájnt. A tervező csapat számára viszont már állítólag 2015-ben is nyilvánvaló volt, hogy valami gond van odafent, hiszen a minden egyes termékbenutatón személyesen is megjelenő, színpadon szereplő Ive nem jelent meg a 2015-ös Apple Watch bejelentésén. Azóta pedig egyre inkább láthatóvá vált számukra, hogy legendás főnökük már csak ímmel-ámmal folyik bele a munkába, és egyre kevesebb elhivatottságot érez iránta.
A cikkekből kiderül, hogy Ive lelkesedése Steve Jobs halála után szép lassan kezdett megtörni, mivel azt látta, Tim Cookot kifejezetten kevéssé érdekelte a termékfejlesztés. Egyre több olyan eset fordult elő, hogy egyes újdonságokat Cook konkrétan a bemutató eseményen, a keynote előadás után, az újságírók számára kialakított demó területen vett tüzetesebben szemügyre. A dizájnfőnököt az is idegesítette, hogy az Apple igazgatótanácsában egyre több volt az olyan üzletember, akinek nem volt sok köze a vállalat alaptevékenységéhez, egyszerűen csak üzleti és marketing döntéseket hoztak, míg az eredeti törekvések nem igazán izgatták őket.
Az Apple Watch fejlesztése során már konkrét összetűzésre is sor került, ugyanis Ive egy önálló "divattermék" formájában tervezte pozicionálni az okosórát, míg Tim Cook és a vezetőség ragaszkodott ahhoz, hogy egyfajta iPhone kiegészítőként mutassák be. A végleges termék már kompromisszumos megoldás lett, és nem is teljesített jól a piacon, az első évben csak a tervezett darabszám negyedét sikerült értékesíteni, és a luxuskategóriába szánt, exkluzív arany kiadásból (aminek az ára 17 ezer dollár, tehát több mint 4,8 millió forint volt darabonként) több ezer darab maradt a raktárakban.
A cikkek a sokáig fejlesztett, majd végül törölt projektet, a vezeték nélküli AirPower töltőt is megemlítik, amelyet a cégnél keserűen viccelődve kollégiumi főzőplatni néven emlegettek.
Ive-hoz visszatérve a források arról beszéltek, hogy a dizájner új cége, a LoveFrom éves szinten "millió dolláros nagyságrendű" összegért hajlandó valamilyen szinten belefolyni az Apple munkájába, ahol viszont a megmaradt tervezői csapatot éppen a kiterjesztett valóságra épülő szemüvegek fejlesztése köti le. Erről annyit tudni, hogy "a felhasználók számára térképek és üzenetek közvetlen vizuális megjelenítésére szolgál", bármit is jelentsen ez.
Furcsa és kusza állítások ezek, de tény, hogy nem valamilyen Rocketville-i Hírmondó jellegű sokadrangú lapban jelentek meg, a Bloomberg és a The Wall Street Journal sem épp arról híres, hogy alaptalan pletykákat közöljön. Épp ezért esélyes, hogy tényleg nagy gondok vannak az Apple háza táján, és valóban érezhető az egykori látnok, a különcsége mellett is zseniális Steve Jobs hiánya.