Egyre égetőbb problémát jelentenek az internetet elárasztó hamis értékelések. Egyes jelentések szerint a fogyasztók több mint 90 százaléka megnézi az online visszajelzéseket, mielőtt meghozná a vásárlással kapcsolatos döntést, aminek egyenes következménye, hogy az értékelések a cégek teljesítményére is jelentős hatást gyakorolnak.
A Fakespot nevű, hamis értékelések felderítésével foglalkozó vállalat jelentéséből kiderült, hogy az online térben megtalálható értékelések nagyjából 30 százaléka hamis. Bár a számítógépes algoritmusok egyre hatékonyabban képesek kiszűrni a megtévesztő véleményeket, egy brazil kutatás rávilágított arra, hogy a fogyasztók javarészt a szerencsére alapozhatnak e tekintetben.
A fentiek tükrében érthető, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságot (FTC) úgy döntött, hogy egy átfogó szabályrendszer megalkotásával próbálja visszaszorítani a hamis értékeléseket. Az FTC öt biztosa a minap megszavazta a végleges szabályozást, amely a közzétételtől számított 60 nap múlva, várhatóan október közepétől lép hatályba - adta hírül a CNBC.
Az FTC szabályozása lényegében megtiltja a hamis értékelések kereskedelmét, és engedélyezi a bizottság számára, hogy polgári jogi szankciókkal lépjen fel a szabálysértők ellen. Utóbbi azért is kifejezetten fontos, mert az esetek elbírálásáért így nem az igazságügyi minisztérium felel, ami megerősíti a FTC lehetőségeit azzal kapcsolatban, hogy házon belül érvényesítse a tilalmát.
"A hamis értékelések nemcsak az emberek idejét és pénzét pazarolják, hanem a piacot is szennyezik, és elveszik a lehetőségeket a becsületes versenytársaktól."
- nyilatkozta Lina Khan, az FTC elnöke.
Ebből kifolyólag az új szabályozás szankcionálni fogja:
- A hamis fogyasztói véleményeket, visszajelzéseket és hírességek ajánlásait, beleértve az AI által létrehozott tartalmakat.
- A pozitív vagy negatív vélemények vásárlását.
- A bennfentes véleményeket és fogyasztói beszámolókat (amelyek nem fedik fel egyértelműen az értékelő és a cég kapcsolatát).
- A vállalatokat, amelyek nem állíthatnak be értékeléseket úgy, hogy abból ne derüljön ki egyértelműen, hogy a vélemények nem független forrásból érkeztek.
- A vállalatokat, amelyek eltávolítják a nem tetsző fogyasztói véleményeket.
- A közösségi médiában történő hamis indikátorok (például követők és botok) árusítását vagy vásárlását.
A Reuters értesülése szerint az FTC legfeljebb 50 ezer dolláros (nagyjából 18 millió forintos) bírságot kérhet egy szabálysértő cégre. Ezen túlmutatóan minden egyes szabálysértés külön pénzbírságot vonhat maga után, tehát mondjuk egy több százezer véleménnyel dolgozó webshop esetében nagyon hamar felkúszhat a büntetést összege.