Mióta a fényesen indult BlackBerry látványosan földbe állt, egyetlen nagyobb mobilgyártó maradt, amely kifejezetten a biztonságra és a magánélet védelmére helyezi a hangsúly, ez pedig nem más, mint az Apple.
Legalábbis így szól a marketing (mindenki emlékezhet pár évvel ezelőttről az "Ami az iPhone-odon történik, az iPhone-odon is marad" szövegű hirdetésre), a jelek szerint azonban a valóság teljesen más képet mutat.
Egy biztonsági szakember, Tommy Mysk ugyanis most azzal vádolja az Apple-t, hogy a vállalat igazából akkor is ugyanannyi adatot gyűjt az iPhone-felhasználókról, amikor azok kifejezetten letiltják a diagnosztikai adatok küldését és a hirdetési célú követést.
Ebben az esetben a cupertinói központnak elvileg semmilyen információt nem szabadna kapnia a felhasználói szokásainkról, ám Mysk méréseinek nem sikerült különbséget kimutatnia a szerverekre küldött adatok mennyiségében a kikapcsolt és az engedélyezett üzemmód között.
"Az Apple által az App Store hirdetésekkel kapcsolatban nemrégiben végrehajtott változtatások számos privacy-témájú aggályt vetnek fel. Úgy tűnik, hogy az AppStore alkalmazás az iOS 14.6-on minden egyes érintésedet elküldi az Apple-nek. Ahogy a felhasználó az App Store alkalmazásban böngészik, a részletes használati adatok valós időben jutnak el a központhoz. Az adatok ráadásul azonosítókat tartalmaznak, hogy a viselkedést egy profilhoz lehessen rendelni."
- írja Myst (via 9to5Mac), aki szerint begyűjtött információk mennyisége és részletessége még a beleegyezés esetén is "sokkoló", mivel az állomány mindent tartalmaz, ami az eszközről történő profilalkotáshoz (fingerprinting) szükséges. A dolog ráadásul nem áll meg itt, az Apple ugyanis épp így szimatol a több gyári appjában, például a Részvények, a Könyvek és a hazánkban nem elérhető News felhasználói után is. Egy sértett, Elliott Libman ezért most csoportos pert nyújtott be az almás cég ellen, azzal vádolva őket, hogy megsértették a magánéletet védő kaliforniai törvényeket.
"Az adatvédelem az egyik fő szempont, amellyel az Apple megkülönbözteti termékeit a versenytársaktól. Az Apple adatvédelmi garanciái azonban teljesen illuzórikusak."
- álla keresletlevélben. Cikkünk írásáig az Apple nem reagált az ügyre, amit még kínosabbá tesz, hogy a cég az App Store szigorú zártságát is előszeretettel indokolja a felhasználók biztonságának védelmével.