Az Apple a múlt héten hozta nyilvánosságra, hogy a jelenleg béta üzemmódban tesztelt iOS 17.4-es frissítéssel fog igazodni az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabályához (Digital Markets Act, DMA), amely március 6-i határidővel előírja, hogy a legnagyobb technológiai cégeknek egyenlőbb versenyfeltételeket kell biztosítaniuk az ellenőrzésük alá tartozó digitális platformokon.
A regula értelmében a cupertinóiak kénytelenek szabadabbá tenni a mobilos ökoszisztémájukat, így az App Store mellett megjelenhetnek harmadik fél által üzemeltetett alkalmazásboltok az iPhone-okon, valamint az Apple áruházán belül is lesznek változások, például elérhetővé kell tenni alternatív fizetési csatornákat a cég sajátja mellett.
A történelmi jelentőségű változtatások ugyan csak az Európai Unió területén lesznek érvényesek, a vállalat befektetői viszont aggódnak, hogy miként hat ez majd a bevételekre, hiszen az App Store-ban bonyolított vásárlások után vont 30%-os jutalék eddig stabil pénzforrás volt a cupertinóiak számára. Így aztán a cég legutóbbi eredménybeszámolóján is szóba került a téma, ahol Luca Maestri, az Apple pénzügyi igazgatója azzal nyugtatta a részvényeseket, hogy az európai App Store valójában csak a bevételek egy kis részét teszi ki.
"Csak hogy kontextusban maradjunk, a változások az EU piacára vonatkoznak, amely a globális alkalmazásbolt bevételeink nagyjából 7%-át teszi ki.
- mondta egy elemző kérdésére válaszolva. Maestri arra is kitért, hogy a DMA pénzügyi hatását nehéz előre megbecsülni, mivel az elsősorban attól függ, hogy hány fejlesztő él majd az EU által biztosított új lehetőségekkel. Márpedig a piac többi szereplője eddig nincs lenyűgözve az Apple új irányelveitől, mivel a cég a külső fizetési rendszereken keresztül bonyolított vásárlások és a független alkalmazásboltokból telepített appok után is díjat fog szedni.
Az Apple élén álló Tim Cook azonban még így is fájlalja a kényszerű irányváltást, a TechCrunch beszámolója szerint ugyanis a pénzügyi jelentés keretében úgy nyilatkozott a vezérigazgató, hogy az európai uniós regulák miatt a továbbiakban nem tudják majd a lehető legjobb szolgáltatást nyújtani, ami a biztonságot, az adatvédelmet és a használhatóságot illeti.
Akárhogy is legyen, a vállalat számára eddig remekül futott a szekér, a most zárult üzleti negyedévben ugyanis az App Store-t is magába foglaló szolgáltatások kategória 23,1 milliárd dollárt hozott a konyhára, 11%-os növekedéssel az előző év azonos időszakához képest.