Nagy volt a felháborodás, amikor kiderült márciusban, hogy a Samsung a beépített Game Optimizing Service (GOS) segítségével a játékok mellett korlátozta számos alkalmazás teljesítményét is, olyanokét, mint például a Twitter, a YouTube, a Netflix és a Spotify, de ez csak pár név a közel 10 ezer nevet tartalmazó listáról.
A felhasználók ezt a Samsung-telefonok több generációjánál is megfigyelték, a különböző eszközök teljesítményét mérő alkalmazások közül pedig a Geekbench ki is tiltotta ezeket. Hogy a titkolt manipuláció valós volt, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy március végén a Samsung alelnöke és társ-vezérigazgatója, Jong-Hee Han bocsánatot kért a felhasználóktól és befektetőktől egyaránt. De épp hogy elcsitult a botrány, máris kirobbant egy újabb.
Ugyanez az eset megismétlődött egy másik dél-koreai vállalat, a Xiaomi esetében is. A Geekbench társalapítója, John Poole számolt be róla, hogy a Xiaomi lekorlátozza az egyik okostelefonja, a Mi 11 teljesítményét, amikor azon nem fut olyan alkalmazás, ami ennek mérésére képes.
Ezt úgy sikerült kideríteniük, hogy a Geekbench olyan verzióját használták, amelyet Fortnite appnak álcáztak. Ennek az adatai szerint az egymagos teljesítmény ilyenkor 30%-kal, a többmagos pedig 15%-kal volt kevesebb. Íme a Geekbench mérései számszerűsítve:
A telefonok élettartamának meghosszabítása természetesen önmagában nem ördögtől való, azonban ha ezt titokban, a fogyasztóknak választást nem kínálva, mégis az ő felhasználói élményüket befolyásolva teszik, az morálisan megkérdőjelezhető, és jogosan vált ki felháborodást.
A Xiaomi képviselői egyelőre nem reagáltak az ügyben.