A ChatGPT tavalyi rajtja fenekestől felforgatta a keresőpiacot, ahol heves versengés vette kezdetét a generatív funkciók integrálásáért. A Binggel nyomuló Microsoft hatalmas összegeket fektetett a ChatGPT-t kifejlesztő OpenAI-ba, hogy szert tegyen a legújabb technológiára, míg a Google házon belüli megoldásokkal turbózza fel a saját szolgáltatását.
A Generative Search Experience (SGE), vagyis generatív keresési élmény néven futó "új Google" a mesterséges intelligencia által létrehozott szövegbuborékokkal teszi informatívabbá a találatokat, az szolgáltatás tesztelése pedig májusban vette kezdetét, kizárólag az Egyesült Államokban. Az üzemeltető most kiterjeszti a próbaüzemet, és a kiskorúakat is odaengedi az MI-hez.
Ez a Google saját blogposztjából derül ki, amely szerint ettől a héttől kezdve a 13 és 17 év közötti amerikaiak is használhatják az SGE-t, miután a vállalat "különösen pozitív visszajelzéseket" kapott a 18-24 éves felhasználók körében.
"A generatív mesterséges intelligencia segíthet a fiatalabbaknak olyan kérdéseket feltenni, amelyekre jellemzően nem kapnának választ a keresőmotoroktól, majd további kérdéseket tehetnek fel, hogy még mélyebbre ássanak. Az új technológia tizenévesek körében történő bevezetése során szeretnénk megtalálni a megfelelő egyensúlyt, hogy lehetőséget teremtsünk számukra, hogy kihasználhassák mindazt, amit kínál, miközben a biztonságot és a fejlődési igényeik kielégítését is előtérbe helyezzük."
- indokolta a kiskorúak felé történő nyitást a Google. A cég azt mondja, hogy a döntés előtt a tizenévesek fejlődésével foglalkozó szakértőkkel is egyeztetett, amely alapján extra biztosítékok kerültek be a rendszerbe a káros tartalmak kiszűrésére. A keresőóriás emellett a felhasználók tájékoztatása érdekében egy magyar nyelven is olvasható kézikönyvvel jelentkezett a generatív MI-ről.
Végezetül a Google két módosítást is végrehajt az SGE-n. Az egyik, hogy a későbbiek során már kiegészítő magyarázatok is megjelennek majd a generált szövegekben található linkekhez, valamint a cég fokozza az erőfeszítéseket az algoritmus "hallucinációinak" visszaszorítására, így a jövőben kevesebb légből kapott, hamis állításokat tartalmazó válasszal találkozhat a közönség. Arról továbbra sincs információ, hogy mikor kerülhet sor a szolgáltatás hivatalos rajtjára, vagy a tesztüzem földrajzi kiterjesztésére.