Három nagy kiadó, a Universal Music Group, a Sony Music és a Warner Records pert indítottak az Udio és a Suno nevű AI zenei szintézis cégek ellen, súlyos szerzői jogsértésre hivatkozva, mivel ezek a cégek a kiadók által birtokolt felvételeket használták fel zene-generáló AI modellek betanítására, jelentette a Reuters.
A kereseteket New York-i és Massachusetts-i szövetségi bíróságokon nyújtották be, és azok szerint az AI cégek által felhasznált szerzői joggal védett anyagokból létrehozott zenék közvetlenül versenyezhetnek az emberi művészek alkotásaival, ezáltal csökkentve azok piaci értékét.
Az AI modellek, mint az Udio és a Suno, nagy mennyiségű emberi alkotást használnak fel, hogy megtanítsák a neurális hálózatokat a szavak és zenei stílusok közötti kapcsolatok felismerésére. A kiadók szerint ezek a cégek nem voltak átláthatóak az adatbázisaik forrásait illetően, és ez problémákat vet fel a szerzői jogok szempontjából.
Korábban a gépi tanulásban gyakori volt, hogy szerzői joggal védett anyagokat használtak fel engedély nélkül, de mivel ezek a technológiák ma már kereskedelmi termékekké váltak, a jogtulajdonosok felléptek jogaik védelmében. Az Udio és a Suno esetében a kiadók akár 150 000 dolláros kártérítést is követelhetnek minden egyes, betanításhoz felhasznált dalért. A perben a kiadók konkrét példákat hoznak fel AI által generált tartalmakra, amelyek ismert dalok elemeit tartalmazzák.
A Reuters szerint ez az első alkalom, hogy zene-generáló AI cégek ellen indítottak pert, bár a zenei ipar már régóta készül a technológia által felvetett kihívásokra. Májusban a Sony Music több mint 700 AI cégnek és zenei streaming szolgáltatásnak küldött figyelmeztető leveleket, amelyekben megtiltották zenéik felhasználását az AI modellek betanítására. Áprilisban több mint 200 zenész nyílt levélben szólította fel az AI cégeket, hogy ne használják a mesterséges intelligenciát az emberi művészek jogainak megsértésére. Tavaly pedig novemberben a Universal Music pert indított az Anthropic ellen, mert állításuk szerint a művészek dalszövegeit használták fel a Claude LLM betanító adatbázisában.
Ez az új per hasonló a The New York Times és az OpenAI közötti jogi vitához, és kimenetele jelentős hatással lehet a generatív AI fejlődésére a kreatív iparágakban. Elképzelhető, hogy a cégeknek licencelniük kell minden zenei betanító adatot, ami gazdaságilag megvalósíthatatlanná teheti az AI modellek fejlesztését kisebb start-upok számára. Ugyanakkor ez nem akadályozná meg a nagy lemezkiadókat abban, hogy saját AI zenei generátorokat fejlesszenek, így a jövőben csak a nagyvállalatok irányíthatnák a generatív zenei eszközöket.