Egyes szakmákban és munkakörökben jogos a félelem, hogy az automatizálás előbb-utóbb szükségtelenné teszi az emberek foglalkoztatását, a mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulás pedig még inkább meggyorsította ezt a folyamatot. A jelek szerint már a Minecraftban sem lehetünk biztonságban, miután az OpenAI technológiája itt is kivette a kezünkből a csákányt.
Az Elon Musk társalapításával létrejött cég ugyanis egy olyan MI-t alkotott, amely nemcsak sikeresen navigál az építkezős játék véletlenszerűen generált nyílt világaiban, de egy sor komplex feladatot is elvégez.
Az OpenAI technológiája úszik, állatokra vadászik, eszik, alapanyagok és eszközök után kutat a falvakban, repertoárjában pedig az ún. "pillar jumping" trükk is megtalálható, amikor a játékosok a kockákat maguk alá pakolva jutnak el magasabb helyekre. A leginkább ámulatba ejtő azonban az, hogy az MI még a nagyobb munkával megszerezhető gyémánt szerszámokat is elkészíti.
"Számos feladat esetében a modelljeink emberi szintű teljesítményt mutatnak, és mi vagyunk az elsők, akik olyan számítógépes ügynökökről számolnak be, amelyek képesek gyémánt szerszámokat készíteni, ami a gyakorlott embereknek akár 20 percet (24.000 környezeti művelet) is igénybe vehet a játék során."
- írja az áttörésről beszámoló tanulmány, melynek emészthetőbb összefoglalója az OpenAI blogján olvasható. Hogy mindezt igazán értékelni tudjuk, ahhoz nem árt felidézni, hogy három évvel ezelőtt a MineIRL versenyt hirdetett, ahol egy olyan MI-t kellett alkotni, amely képes önállóan kibányászni egyetlen gyémántot, ám a 660 pályamű közül ez egyiknek sem sikerült.
We trained a neural network to competently play Minecraft by pre-training on a large unlabeled video dataset of human Minecraft play and a small amount of labeled contractor data. https://t.co/a2pyBqvLvg pic.twitter.com/XbqtwQSTwU
— OpenAI (@OpenAI) June 23, 2022
Az OpenAI tudósai videókkal oldották meg a dolgot, az algoritmust 70 ezer órányi internetes anyag, és 2 ezer órányi rendelésre készült felvétel segítségével tanították be, hogy a megjelenített képkockák alapján képes legyen megjósolni a későbbi pillanatok interakcióit. Ez viszont nem volt olcsó mulatság, a cég közlése szerint ugyanis 160 ezer dollárt, vagyis közel 61 millió forintot költöttek a Minecraftozó MI-re, melynek nagy része a rendelésre készült oktatóanyagokra ment el.