Steve Jobs után egyértelműen Jony Ive volt az, aki a legnagyobb hatást gyakorolta az Apple arculatára, a brit dizájner ugyanis 1996-tól több mint 20 éven át vezette a cupertinóiak formatervezési részlegét, olyan legendás termékeket álmodva meg, mint az iMac, az iPod, az iPhone vagy az Apple Watch.
Ezért is lephetett meg sokakat, hogy Ive 2019-ben otthagyta a vállalatot, hogy saját céget gründoljon LoveFrom néven. Már akkor is olvashattunk róla, hogy elégedetlen volt az új iránnyal, amit a 2011-ben elhunyt Jobs helyét átvevő Tim Cook szabott az Apple-nek, most pedig egy újabb anyag árulkodik erről.
A forrás ezúttal Tripp Mickle nemrég megjelent könyve, amely a Jobs utáni évek átalakulását dolgozza fel. Az After Steve: How Apple Became a Trillion-Dollar Company and Lost Its Soul (Steve után: hogyan lett az Apple-ből billió dolláros vállalat, és vesztette el a lelkét) című kötetből a The New York Times mazsolázta ki az Ive-ról szóló részleteket.
A könyv és a cikk nagyjából megerősítik a korábbi értesüléseket, mely szerint a 2012-ben lovaggá ütött Ive-nak nem tetszett, hogy Tim Cook sokkal kevesebb érdeklődést mutat a termékek iránt, mint Steve Jobs, akivel rendkívül szoros volt a dizájner együttműködése. Az Apple-legendárium szerint Jobs jelentős időt töltött a formatervek ellenőrzésével és alakításával, Cook viszont sokszor csak a végső stádiumban szemrevételezi az újdonságokat.
Ive-nak emellett a kiégéssel is meg kellett küzdenie, idővel ugyanis egyre nagyobb felelősségi kört osztottak rá. A tervező már az Apple Watch fejlesztése alatt - amikor divattermék helyett fitneszkütyüvé pozicionálták át az órát - közölte Cookkal, hogy belefáradt a több száz fős csapat menedzselésébe és a kollégák fizetéséről folyó apró-cseprő vitákba. A vezérigazgató attól tartott, hogy Ive esetleges távozása a mélybe taszítaná az Apple-részvényeket (ez később így is történt), ezért csökkentette a dizájner terheit, ekkor lett tervezésért felelős alelnökből tervezési igazgató, amit akkoriban előléptetésként kommunikáltak a nyilvánosság felé.
Ive viszont ezután látványosan lazábbra vette a figurát, az addigi mindennapos ellenőrzések helyett akár hetekig halogatva a tervezéssel kapcsolatos döntéseket. Egy anekdota szerint az iPhone 10. születésnapjához közeledve egy San Franciscó-i klubban hívta össze a szoftveréért felelős tervezőket, de csak 3 órás késéssel jelent meg, és akkor sem adott végső utasítást a megtekintett terveket illetően. A brit dizájner azt sem nézte jó szemmel, hogy Cook a vállalat igazgatótanácsába csábította a Boeing volt pénzügyi vezetőjét, James Bellt. Ive állítólag csak "egy újabb könyvelőként" jellemezte a szakembert, aki egyébként azóta is tagja a testületnek.
Mickle könyve a tervező távozásának napjairól is elárul néhány érdekes részletet. Ha hihetünk az írónak, Ive a lelépése előtt összecsődítette a csapatát, és egy privát vetítésen megnézték a "Yesterday" című filmet, melynek központi témája a művészet és az üzlet konfliktusa.
"A művészetnek megfelelő térre és támogatásra van szüksége a fejlődéshez. Ha igazán nagy vagy, ez különösen fontos."
- mondta a beosztottjainak a mozizás után, majd nem sokkal később bejelentette, hogy az új főhadiszállás, az Apple Park elkészültével távozik az Apple-től. A dizájner arra bátorította a kollégáit, hogy őrizzék meg az Apple identitását, lelépésekor pedig egy vezérigazgatóhoz illő, 100 millió dollár értékű végkielégítési csomag ütötte a markát.
A könyv szerint az Ive utáni érában a tervezők több lehetőséget kaptak a mérnökökkel való együttműködésre, ám ez abban is megmutatkozik, hogy a költségvonzat sokkal hangsúlyosabbá vált az almás kütyük megálmodásakor. Jony Ive cége, a LoveFrom elvileg továbbra is külsős tanácsokkal látja el az Apple-t, de tény és való, hogy a pénzügyileg elképesztően sikeres Cook-korszakban formatervezési szempontból nem igazán alkotott kiemelkedőt a vállalat.
Korábban összeállítást is készítettünk Jony Ive legjobban sikerült munkáiból, ami ide kattintva olvasható.