Tavaly az OpenAI jóvoltából szinte behozhatatlan előnyre tett szert a ChatGPT, hiszen elő fecskeként sikerült megszereznie a piacvezető szerepet a mesterséges intelligencia feltörekvő ágazatában. Az elsőség mellet ez a képességeinek is köszönhető, hiszen hiába követték példáját szinte azonnal hasonló platformok tucatszámra, a ChatGPT-nek végig sikerült megőriznie relatív előnyét. A hasonló felületek fejlesztői az utóbbi időszakban egyre több dologra kezdték betanítani, használni az AI-t. A szöveg-, kép- és zenegeneráló funkciókon túl a technológia segítségével képesek már érzelmeket azonosítani, diagramot készíteni, adatokat elemezni, sőt programozni is. Bár az utóbbi egy igazán értékes funkció lehetne, egyelőre még sokat hibázik benne a népszerű felület.
Egy kutatás szerint a kódolással kapcsolatos kérdésekre az esetek 52 százalékában értékelhetetlen választ adott az OpenAI zászlóshajója. Ennek ellenére a statisztikák szerint az ágazatban dolgozó programozók előszeretettel, és sokszor kritikátlanul használják azt.
A most észlelt nagyarányú hibázással többek között az a probléma, hogy egyes fejlesztők külön kiemelik a platformjuk ezen képességét. Bár az "apróbetűsben" megtalálható az intelem azzal kapcsolatban, hogy nem kell készpénznek, kinyilatkoztatásnak venni a kapott választ, ezt sokan annyira veszik komolyan, mint a gyógyszerek mellékhatásait. A kutatás során egy programozással kapcsolatos oldal tartalmait vitték fel a ChatGPT-be. A Stack Overflow 517 kérdéseit, illetve a rá adott válaszokat a Purdue Egyetem szakemberei gyűjtötték össze és táplálták be a programba. Az nem meglepő, hogy hibázik, ám az, hogy ebben a speciális témakörben ilyen nagy arányban fog mellé, az megkérdőjelezi, hogy egyáltalán érdemes-e addig erre használni, amíg ez a tendencia nem mutat javulást.
A kutatás során a ChatGPT az esetek 52 százalékában félrevezető, helytelen választ fogalmazott meg a feltett kérdésekre, illetve 77 százalékban kezdett el feleslegesen hadoválni többet a szükségesnél. A vizsgálatban résztvevő programozók ennek ellenére 35 százalékban elfogadták a kapott rossz választ, 39 százalékuk pedig utólag sem vette észre a hibát.
Aki használt már AI-vezérelt chatbotot, tapasztalhatta azt a jelenséget, amikor a technológia a feltett kérdésre teljes meggyőződéssel válaszol marhaságot. Mivel ilyenkor képes még megmagyarázni, védeni is az igazát, sokakat bizonytalaníthat el, illetve könnyen siklik az ember át még olyan hibákon is, amivel kapcsolatban vannak releváns ismeretei.