Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez a hét nagyon sötéten alakult a Google számára, hiszen a cég körül előbb a nemrég elrajtolt mesterséges intelligenciás keresés olykor egyenesen életveszélyes hallucinációi miatt robbant ki egy kisebb botrány, majd jött az atombomba, miután egy anonim forrás 2500 bizalmas dokumentumot hozott nyilvánosságra a vállalat keresőmotorjához gyűjtött adatokkal kapcsolatban.
A szivárgásról először két SEO (keresőoptimalizálás) szakértő, Rand Fishkin és Mike King számolt be egy-egy különálló blogbejegyzésben, a Google számára pedig nagyon kínos az ügy, mert az iratokban foglaltak azt sugallják, hogy a vállalat olyan adatokat is gyűjt és felhasználhat, amelyekről eddig azt állította, hogy nem járulnak hozzá a keresési eredményekhez és az oldalak rangsorolásához.
Időközben az is kiderült, hogy a dokumentumok egy Erfan Azimi nevű SEO-szakértőtől származnak, s habár a kezdetektől úgy tűnt, hogy valódiak, a Google egy darabig nem volt hajlandó kommentálni az ügyet.
A keresőóriás azonban végül csak megtörte a csendet, és a The Verge-nek nyilatkozva közvetetten megerősítette az anyagok hitelességét, egyúttal igyekezve csökkenteni a bizalmas dokumentumoknak tulajdonított jelentőséget:
"Óva intenénk a kontextuson kívüli, elavult vagy hiányos információkon alapuló pontatlan feltételezésektől a Kereső kapcsán. Kiterjedt információkat osztottunk a Kereső működéséről, és hogy milyen típusú tényezőket mérlegelnek a rendszereink, miközben azon is dolgozunk, hogy megvédjük az eredményeink integritását a manipulációtól"
- közölte e-mailben a vállalat szóvivője, David Thompson. Hiába azonban a tűzoltási kísérlet, a SEO szakmában és a marketinges körökben jelentős hullámokat keltett a szivárgás, mivel az adatok az eddiginél mélyebb bepillantást engednek a Google egyébként hét lakat alatt őrzött rangsorolási algoritmusának működésébe, amit bizonyára sokan megpróbálnak majd kihasználni.
A szivárgás legfontosabb felfedezései közé tartozik, hogy a Google az állításával ellentétben a Chrome böngészőben regisztrált kattintásokat is felhasználhatja az oldalak rangsorolásánál, ahogy a keresés után egy adott oldalon végrehajtott műveleteket is, valamint úgy tűnik, hogy a cégnek van egy "fehér listája" az előnyben részesített, megbízhatónak tartott lapokról, amelyek előnyt élveznek a megosztó témákra irányuló keresések során.
Az adathalmaz kiterjedtsége miatt azonban a szivárgás feldolgozása még korántsem ért véget, a következő hónapban pedig vélhetően SEO-sok hada fogja szétcincálni a dokumentumokat a rangsoroló algoritmus kihasználására bevethető információmorzsák után kutatva.