Tavaly májusban derült ki, hogy az Instagram és a WhatsApp után a Facebook a népszerű amerikai GIF-megosztót, a több mint 500 millió aktív felhasználóval bíró Giphyt is bekebelezi. Az üzletet a jelentések szerint 400 millió dollárért ütötték nyélbe, ám a 2013-ban indult GIF-platform felvásárlását már akkor is sokan kritizálták a lépés piactorzító hatása miatt.
Most viszont komolyabb fokozatba kapcsolt az ügy, a brit versenyhatóság (Competition and Markets Authority - CMA) ugyanis vizsgálatának előzetes döntésében arra jutott, hogy valóban árthat a versenynek a Giphy bekebelezése.
A hatóság rámutatott, hogy a WhatsApp és az Instagram révén már így is hatalmas erő összpontosul a Facebook kezében: a kék birodalomhoz tartozó alkalmazások a teljes közösségi média-aktivitás 70 százalékát generálják, az emberek 80 százaléka pedig legalább havonta egyszer használja Zuckerbergék valamelyik szolgáltatását.
Ennek tükrében a CMA szerint különösen aggályos, hogy a Facebook egy olyan platformhoz jutott hozzá, melyet versenytársai (pl. Snapchat, TikTok) is használnak. A brit versenyhatóság úgy véli, hogy a felvásárlással a piacvezető akár meg is tagadhatja a riválisaitól a Giphyhez való hozzáférést, illetve kényszerítheti a szolgáltatás felhasználóit, hogy a korábbinál több adatukhoz biztosítsanak rálátást a további használatért cserébe.
A CMA ezen felül azt is kifogásolja, hogy a Giphy bekebelezésével a Facebook a hirdetési piacba is beavatkozott, mivel a felvásárlás után Zuckerbergék érvénytelenítették a GIF-megosztó fizetett hirdetéseket érintő partneri megállapodásait. A versenyhatóság szerint ezzel megállt a Giphy terjeszkedése a digitális kijelzős reklámpiacon, ami nem csak a Facebooknak hagy nagyobb szeletet az 5,5 milliárd dolláros tortából, de az innovációt is akadályozza.
A testület csak október 6-án hoz végleges döntést az ügyben, de a szabályozó azt ígéri, hogy "megteszi a szükséges lépéseket" a felhasználók érdekeinek védelmében, ha úgy találja, hogy a felvásárlás káros a szabad versenyre.
Az előzetes döntés kapcsán a Facebook szóvivője arról beszélt, hogy nem értenek egyet a CMA megállapításaival, mivel azokat a közösségi óriás szerint nem támasztják alá bizonyítékok. A vállalat úgy véli, hogy az üzlet piactorzító volta nem több puszta "tévhitnél", s hogy az egyesülés valójában "a világ minden tájáról származó emberek és vállalkozások" érdekeit szolgálja.
A Facebook egyébként korábban arra is hivatkozott, hogy a Giphy szervezetileg nem az Egyesült Királyságban működik, ezért a helyi hatóságoknak nincs joguk ítéletet mondani a felvásárlás kapcsán.