A Trump-féle Twitter botrány, valamint az amerikai kormányzat tervezett közösségimédia-szabályozása fényében érdekes követni, hogyan reagálnak a különféle politikai témákra, hangulatkeltésre ,álhírekre, befolyásolásra az érintett platformok. A Twitter a nulladik naptól kezdve beleállt a harcba és azóta is tartja magát ahhoz, hogy az egyértelműen torzító információknak, álcázott propagandának nincs helye a szolgáltatásban. A Facebook viszont lavírozni próbált, és nem összeakasztani a bajszot Trumppal - mostanra viszont úgy tűnik, Zuckerberg is enged a sokfelől tapasztalható nyomásnak és komolyabb hangnemre vált.
A Facebook ma hivatalosan is bejelentette, hogy kitilt minden olyan (egyelőre amerikai illetőségű) sajtóterméket, amely egyértelmű kapcsolatokkal rendelkezik valamilyen politikai párthoz vagy csoportosuláshoz. Az ilyen "szócsövek" a tiltás után nem használhatják a közösségi szolgáltatás hírfelületét arra, hogy bármilyen hirdetést igénybe vegyenek, beleértve a saját oldalaikon posztolt tartalmak fizetett kiemelését is.
A tiltás viszont eléggé felemás, hiszen csak a 2019 októberében indult Facebook News felületre vonatkozik. Ez nálunk nem is elérhető - ne keverjük össze a hírfolyammal, amelynek eredeti neve News Feed. A Facebook News egy külön fülként jelenik meg az amerikai felhasználóknál, ahol a normál hírfolyamtól elkülönülten a különféle médiacégek, hírportálok és magazinok tartalmai jelennek meg egyfajta virtuális cikkgyűjtőként. A mostani szigorítás csak ezt a részleget érinti, tehát egy kifogásolható sajtótermék továbbra is simán tud regisztrálni egy Facebook oldalt, és tartalmakat megosztani, promotálni a normál felületen.
A közösségi óriás természetesen azzal indokolja a mostani döntést, hogy a közelgő amerikai elnökválasztás előtt szeretnék a közszolgálatinak és függetlennek álcázott, de valójában a választók közvetlen befolyásolására utazó, elfogult sajtótermékek lehetőségeit visszafogni. De magyar Facebook-felhasználóként eléggé súlytalannak tűnik a szigorítás, hiszen nálunk például minden sajtótermék a normál, hírfolyamon keresztüli tájékoztatást végzi, egy hasonló változtatásnak itt a Facebook News funkció elérhetetlensége miatt nem is lenne értelme.
Azt pedig konkrétan nem is lehet tudni, hogy Amerikában hányan használják a News platformot, és hányan vannak olyanok, akik a mostani szigorítás után ugyanúgy "bekajálják" az álhíreket és félrevezető megosztásokat a hagyományos hírfolyamban.