A Microsoft azt reméli, hogy a kevesebb több. A Windows Phone névből végleg elhagyják a Phone szót, és a következőgenerációs mobilos rendszerük neve egyszerűen Windows 10 lesz. A redmondiak célja az, hogy elérjék és tudassák is, hogy az összes eszközük - mérettől és alaktól függetlenül - ugyanarra az egy platformra épül. A családias hozzáállástól azt remélik, hogy a mobilpiacon is felkeltik az érdeklődést a Windows iránt. Erre komoly szüksége lenne a Microsoftnak, hiszen fényévekkel van lemaradva a Google és az Apple mögött.
Az elemzők egyetértenek abban, hogy a Windows 10 jó névválasztás lehet a rendszernek, ami a 8 hüvelykesnél kisebb kütyükön is elfut, gyakorlatilag egy PC kiegészítőjeként. A Microsoftnak pedig muszáj felkeltenie az érdeklődést, ugyanis a Windows Phone legnagyobb hibája az, hogy bár egyre nagyobb az appok kínálata, az még mindig messze elmarad az Androidhoz és az iOS-hez képest. A redmondiaknak meg kell nyerniük a fejlesztőket.
A rossz rendszer
Az egy-Windows elképzelés sokaknak hangozhat ismerősen. A Microsoft hasonló taktikával próbálkozott már 2012 őszén is, amikor a Windows Phone 8 elstartolt. Az lett volna a redmondiak nagy robbantása a mobilpiacon, és akkor szerették volna összekötni a Windowsokat és az eszközöket igazán: a Windows 8-as PC-ktől kezdve a Windows Phone 8-ig.
Bár a Nokia Lumia 1020-szal sikerült megnyerniük egy jó zászlóshajót is, az igazi probléma az volt, hogy a Windows 8-at nem szerették az emberek. Az érintős csempés felülettől szinte mindenki idegenkedett, mindez pedig a magával rántotta a Windows Phone 8-at is. A Windows 8 és 8.1 még a tavalyi év végén is csak 13,5 százalékon állt az operációs rendszerek között.
Ha a Windows 8-at jól fogadták volna a felhasználók, akkor a Windows Phone platform is nagyobb figyelmet kap. A Windows 10 ezen talán appok és népszerűség terén is változtat, és a Microsoft talán visszaszerez pár gyártót a régi, elpártolt partnerei közül.
A piac alja
A Windows Phone azért sok szempontból már eddig is sikernek volt tekinthető - például jó eredményt ért el az olcsó okostelefonok piacán. A Microsoft a lehetőségeit igyekezett a legjobban kihasználni, hiszen tavaly április óta a 9 hüvelyk alatti eszközökre nem kell licencdíjat fizetniük a gyártóknak, és referenciadizájnokkal is próbálnak segíti a partnereknek.
A Microsoft a piac leggyorsabban növekvő szegmensét szeretné meghódítani, amit jól jelez, hogy a legutóbbi Lumia 532 és 435 is a fejlődő országoknak szólnak. Túl fényes eredményeket mindenesetre nem tudtak felmutatni, ugyanis a 2013-as 3,6 százalékos részesedésük 2014-re 2,9 százalékra esett vissza az IDC szerint.
Még nagyobb probléma, hogy a belépőkategóriára való koncentrálással a Microsoftnak rég nincs zászlóshajója, ami bármit is érne az androidos csúcskészülékekkel és az iPhone-okkal szemben. Utoljára a Lumia 1020 volt az, ami képes volt labdába rúgni. A Windows 10 elindulása után talán egy komoly eszközt is letesznek az asztalra, hiszen már többször megjegyezték, a felsőkategóriában is szeretnének indulni a jövőben.
Windows 10-hadjárat
A Microsoft ismét esélyt kap arra, hogy előretörjön a mobilpiacon, amikor a Windows 10 piacra kerül. A rendszer eddigi fogadtatása kiváló, ez pedig idővel a mobilos kiadásra is jó fényt vet majd. Azonban a Microsoft ezt nem várhatja ki. Ha igazi sikert akar, akkor meg kell ismertetnie a felhasználókkal a mobilos rendszerét, és meg is kell győzze őket arról, hogy megéri erre váltaniuk.
Egy nagy bemutató vagy termék pedig ehhez nem elég. A Microsoftnak egész éves, egész pályás kampányra van szüksége, amelyben a piac győztesének és a legjobbjának látszik. Sajnos akárhogy is nézzük, az emberek döntő többsége a Windows Phone-t ma nem tekinti komoly alternatívának.
Szerintetek ezúttal mekkora esélye lesz a Microsoftnak az áttörésre?