Első körben szögezzük is le: lehet. Nyilván ehhez bizonyos kompromisszumok szükségesek, de egyik sem olyan szintű, hogy elvegye a kedvünket a WayteQ legújabb eszközétől. A PNA-piac megszelídült az utóbbi hónapokban, években. A Kínában gyártott, nagyon rossz minőségű, gagyi kategóriás termékek el-eltűntek, a noname márkák közül pedig csakis azok maradtak fent, amelyek valamilyen életképes szoftvert (nem iGO) is tudtak párosítani a vas mellé. A WayteQ pontosabban ebbe a kategóriába tartozik, teszteltük is korábban tőlük származó PNA-t, valamint közreműködésükkel multiplatform, mobilos navigációt.
WayteQ X950
Nagy, vad
A cég legújabb terméke X950 névre hallgat és a megújult dizájnban pompázó doboz szerint „power inside". Ez igaz is, de mielőtt rátérünk a belső értékekre, nézzük, hogy a WayteQ X sorozata megőrizte a korábbi modelleknél megszokott minőséget. Az X950 masszív, kiváló összeszerelésű háza remek anyagokból áll össze. A keret és a hátlap gumihatású műanyagból készült, ami a lehető legjobb egy ilyen eszköznél: ha le kell kapni a tartóból, akkor nincs is rosszabb egy csúszós műanyag borításnál. A dizájn és a kialakítás tulajdonképpen tökéletesen megegyezik az elődével (X820), mindössze annyi történt, hogy az egész PNA megnyúlt minden irányba és ennek megfelelően 5 colosra nőtt a kijelzője.
Úgy tűnik a miniUSB szabványt kizárólag a PNA-k tartják életben
Mindenhol a megszokott csatlakozók, gombok fogadnak bennünket: balra a 3,5 mm-es jack, a memóriakártya (microSD(HC), mi más?) nyílása, illetve a mini USB csatlakozó található, felül a bekapcsoló gomb, illetve a rögzítést elősegítő mélyedés kelt némi figyelmet, a jobb alsó sarokban pedig az elmaradhatatlan, egyébként műanyagból készült és ezért nem annyira stabil stylus bújik meg. A hátlap érdekesebb még, hiszen ide helyezték a külső hangszórót, a reset gombot, valamint a fényérzékelőt, aminek fontos szerepe van a kijelző fényerejének automatikus állításában.
Az alul látható fehér kör a fényérzékelő, ez segít a képernyő fényerejének meghatározásában
A szokásos tartozékokat találjuk a dobozban: az autós töltőn kívül kapunk még egy USB-kábelt, vagyis sajnos az általunk mindig hiányolt hálózati töltő itt is kimaradt. Persze kapunk tartót is, ami szerencsére az egyszerűen rögzíthető, de mégis stabil elhelyezést biztosító fajtából való. Nincs hosszú tartókar, a PNA pár mozdulattal feltehető, menetközben pedig nem érzékelhető semmiféle kilengés, beremegés, ami a lehető legnagyobb ellensége az autós navigációknak.
Megújult menürendszer
Ha diplomatikusak akarunk lenni, akkor azt mondhatjuk, hogy az N800, és X820 gyári menürendszere az egyszerűség és letisztultság jegyében készülhetett. Az X950 ebben látványos változást hoz, hiszen a nyitóképernyőt látványos, színes, ikonok uralják. A grafikusok láthatóan sok ihletet merítettek az Apple termékekből, ami végül is nem probléma, de elsőre valamiféle iPhone klón menüjének tűnik az egész. Balra csoportosítva találhatók a legfontosabb menüpontokat, amelyek a GPS, Zene, valamint Beállítás névre hallgatnak.
Ha olvasóinkat deja vu fogja el, az nem a véletlen műve
A képernyő nagy részét a játékok és különböző alkalmazások képei foglalják el: van itt Flash lejátszó (igen hasznos lehet, de kérdés, ki használja ki), fényképnézegető, számológép, e-könyv olvasó, és valutaváltó. A játékok között szerény grafikai kivitelezésű, leginkább ügyességi, vagy logikai programokat találunk: Snake, BreakOut, illetve memóriajátékok. Használatukhoz különösen ajánlott a pálca használata, mert a kijelző érzékenysége és körömmel, ujjal való kezelhetősége hagy némi kívánni valót maga után, főleg, amikor aprócska játékelemeket kell eltalálni, lehetőleg gyorsan.
Egy a sok, előre telepített játék közül
A gyártó már az N800 esetében is megadta a lehetőséget a vásárlóknak, hogy a Windows CE-be belenyúljanak, így ez az X950 esetében is adott. A Beállítások menüponton belül az Explorer ikont választva beléphetünk a rendszerbe, így aki akar, az bátran garázdálkodhat, nézelődhet és alakíthatja át kedvére a gyári értékeket. Amennyiben ide beléptünk, a grafikus felületre kizárólag a PNA újraindításával kerülhetünk vissza. (Egy reset egyébként másodpercek alatt megvan, ami szintén bizonyítéka annak, hogy erős hardverrel van dolgunk.)
Sygic Drive bevetésen
Térjünk rá a készülék lelkére, vagyis a szlovák fejlesztésű Sygicra. Ez a szoftver - ahogy korábban említettük - különböző mobil platformokon is elérhető, navigációs eszközök esetében azonban leginkább a WayteQ készülékein találkozhatunk vele. A mobil felületeket olyannyira komolyan veszik, hogy idén jelent meg iPhone-ra a már 3D-s tereptárgyakat és épületeket is tartalmazó Aura kiadás, amit a tervek szerint követ a többi mobilos rendszer verziója is.
A Sygic Drive a Tele Atlas térképeit használja, ami régebben még nem számított jó ómennek, tesztünk során viszont azt tapasztaltuk, hogy szinte alig hibázik a szoftver. Az X950-es bekapcsolás után másodpercek alatt talál elegendő mennyiségű műholdat, első alkalommal azonban el kellett végezni a GPS vevő automatikus keresését (a menüben megtalálható parancs segítségével) és csak ezután kezdhettünk neki utunknak. Ez talán felesleges lépés, kérdés, miért van rá szükség, miért nem tudja a szoftver azonnal, hogy melyik portot kell használnia. A műholdvevő keresési folyamatot (ami persze nem hosszabb egy percnél) a tesztidőszak alatt egyébként még egy alkalommal el kellett végeznünk.
A Sygic Drive főmenüje
Korábbi tesztjeinkben írtunk már a Sygicról, így most csak címszavakban: nagyon egyszerű, könnyen átlátható térképnézettel dolgozik a szoftver, bár, aki az iGO-hoz szokott, annak talán túlontúl is egyszerű lesz. A navigációs képernyőn minden fontos adat megtalálható, talán a következő forduló jelzéséhez használhattak volna valamivel feltűnőbb színű, formájú ikont, vagy grafikai elemet. Némileg elhibázott a sávinformáció elhelyezése, hiszen az egyébként igen fontos útmutatásokat hordozó tájékoztatás mindig a képernyő felső részére került ki, takarva ezzel a következő fordulót. Ez egy trükkösebb, bonyolultabb kereszteződésben igen zavaró lehet.
Alul található minden fontos információ - 3D és domborzat nincs
A Sygic menürendszere rengeteg lehetőséget kínál, finom hangolhatunk szinte mindent, egy cikk is kevés lenne hozzá, hogy mind felsoroljuk. Ami viszont említést érdemel, hogy a menüelemek, ikonok kialakítása nem egyértelmű, első ránézésre, egy kapkodós címmegadásnál nem teljesen tiszta, hogy mi, micsoda. Ehhez hozzáadódik még az ikonok alatti, gyakran háromsoros menüelnevezés, ami szintén nehezíti a felhasználó dolgát. Tudjuk, hogy nagyon nehéz letisztult, de mégis informatív menürendszert létrehozni, de talán mégis érdemes lenne csiszolni ezen egy kicsit. A POI adatbázis dicséretesen bőséges, nem tudtunk olyat kitalálni, ami nem lett volna meg benne - egyik legszebb megfejtés a Stefánia Palota volt.
Rögtön első utunk során bakizta az elsőt és egyben legnagyobbat is a rendszer, ugyanis a Sygic hidegvérrel balra nagy ívben kanyarodást ajánlott nekünk a Körútról a Rákóczi útra, ami egyrészt életveszélyes, másrészt egy rendőr jelenlétében a jogosítványunktól való azonnali búcsút is jelentené. Ezt leszámítva semmi egyéb gond nem merült fel, bár ez az egy igen mély nyomokat hagyott bennünk.
Útvonal felülnézetben
Ár, érték
Emlegettük eleget a hardvert, így cikkünk vége felé essen róla szó, hogy az X950 már a legújabb, SiRF Atlas V (akár 64 csatornán is képes jeleket fogni) műholdevővel rendelkezik, amihez egy Dual Core ARM11 500 MHz processzor társul. Ennek az összeállításnak a különlegessége, hogy a kétmagos CPU egyik magja kizárólag a navigációval összefüggő számításokat végzi. Ez érezhető is volt navigálás közben: a térképmozgatásban semmiféle lassulás nem volt tapasztalható, az esetleges újratervezések, vagy hosszabb útvonalak elkészítése pillanatok alatt lezajlott. A belső memória 2 gigabájtos, és ami igazán örvendetes, hogy az energiaellátást egy átlagon felüli kapacitású, 1800 mAh-s akku biztosítja. Remélhetőleg az élettartama is hosszú lesz, hiszen az akkumulátor házilag nem cserélhető.
Ilyen billentyűzeten gépelhetjük be a keresett címet, vagy POI-t
Elértünk az árhoz, amiben a WayteQ készülékek mindig is nagyon erősek (értsd: olcsók) voltak. Az X950-es megvásárolható térkép nélküli verzióban is, ebben az esetben nagyjából 25 ezer forint körüli összeget kell érte kifizetni. Érdemes persze pár ezer forintot rátenni, és akkor már megkaphatjuk a Sygic Lite-ot (a Drive-hoz képest kevesebb funkció nyújt) tartalmazó kiadást, de 34 ezer forintért megvásárolható már a Sygic Drive teljes Európa térképes verzióban is, ami a piacot és a nagy márkák árait elnézve nagyon jó ajánlatnak tűnik.
Igaz, hogy nem kapunk TMC vevőt (ettől a készülék még természetesen TMC-képes), hálózati töltőt, Tele Atlas térképpel kell navigálni, de az ár érték arányt vizsgálva a WayteQ X950 alaposan megfontolandó annak, aki gyakran vezet, és nem akar feltétlenül 50 ezer, vagy afeletti összeget kiadni navigációra.
WayteQ X950
Ár: 34 ezer Ft (Sygic Drive, teljes Európa térképpel)
Forgalmazó: Wayteq Europe Kft.
Web: http://hopp.pcworld.hu/7356
Előny: olcsó; minőségi anyagok; jó összeszerelés; erős akku; erős hardver, GPS-vevő
Hátrány: TMC vevő és hálózati töltő nem tartozék; a Tele Atlas hibái; kissé túlbonyolított menürendszer; nincs Bluetooth
Teljesítmény:4,5/5
Felszereltség:3,5/5
Ár/érték arány: 5/5
Termékjellemzők:
5" érintőképernyős TFT LCD (65 ezer szín, 480 x 272 pixel, 16:9 képarány)
Dual Core ARM11 500 MHz processzor
(külön 250 MHz-es DSP processzor a GPS számításokhoz)
2 GB / 4 GB memória (tárhelynek használható)
128 MB RAM (programok futtatásához)
SiRF Atlas V GPS-vevő, (64 csatorna)
microSD(HC) foglalat
Beépített hangszóró
3.5 mm Jack
Windows CE 6.0
miniUSB foglalat
Lithium-ion 1800 mAh akkumulátor (beépített)
Térkép szoftver: Opcionális
Méret: 135 x 85,9 x 14,3 mm