A szolgáltatók meggyőződése szerint a hűségnyilatkozatos rendszer a hírközlési verseny természetes velejárója, amely tisztességes és átlátható feltételek mellett a fogyasztók érdekeit is szolgálja, és a kedvezmények révén az új technológiák és minőségi szolgáltatások gyors, széleskörű elterjedését, az információs társadalom kiteljesedését segíti.
Az ügyfelek öröme ugyanakkor nem egészen felhőtlen efelett, sokszor aránytalannak érzik a kedvezményekkel szembeállított hűség-követelményeket. A jellemzően egy-két éves időtartamú hűségvállalások gyakorlatával kapcsolatos fogyasztói észrevételek, panaszok alapján a legnagyobb hazai kábeles, vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók olyan részletes önkorlátozó szabályrendszert dolgoztak ki, amely az összes vitatott kérdést rendezve a fogyasztók érdekeit fokozottabban figyelembe vevő, egységes feltételeket teremt. A Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsban együttműködő szolgáltatók az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület előfizetői észrevételekre épülő javaslatai alapján, a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak a témához kapcsolódó határozatait és javaslatait is figyelembe véve dolgozták ki a hűségvállalásokra vonatkozó ajánlást.
Az ajánlás értelmében számos fő probléma megszűnik - legalábbis, ha az önkorlátozást magára érvényesnek elfogadó szolgáltatónál szerződünk. Ilyen a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség, a GTSDatanet Távközlési Kft., az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., a UPC Magyarország Kft. és a Vodafone Magyarország Zrt.
- Nincs többé automatikusan megkötött nyilatkozat! Az ajánlás aláírói vállalták, hogy hűségnyilatkozat csak a szerződő felek dokumentált, egybehangzó akaratával léphet hatályba, és nem lehet kényszerítő jellegű, így az elkötelezettség időtartamának arányban kell állnia a kedvezményekkel.
- Gyakran nehezményezték, hogy a hűségnyilatkozat felmondása esetén az ügyfélen „kamatostul" leverik a kedvezményt, sokszor akkor is, ha már csak hetek lettek volna vissza a védett időszakból. Az önszabályozás értelmében ezentúl a listaár és a kedvezményes ár különbözete illetve az előfizető idő előtti felmondásakor kiszabott kötbér mértéke sem lehet aránytalan, indokolatlan mértékű.
- Nincs többé automatikusan hosszabbodó nyilatkozat! A hűségidőszak lejáratáról a szolgáltatók időben értesítik az előfizetőket, akik hozzájárulása nélkül, automatikusan a hűségnyilatkozat nem hosszabbodhat meg és nem alakulhat át határozatlan időtartamú szerződéssé. Ugyanakkor az előfizetők jogviszonya és szolgáltatásuk sem szűnhet meg váratlanul. Legalább 15 nappal előre történik az értesítés, ha a hűségidőszak lejárta után nyújtott szolgáltatás ára vagy más fontos jellemzője az előfizető számára hátrányosan módosul. A hűségnyilatkozatok és a kötbér feltételeit és számítási módszertanát, illetve mértékét a szerződő szolgáltató egyértelmű és átlátható módon határozza meg a hűségnyilatkozatban, és a honlapján is közzéteszi.
Az önszabályozó ajánlást aláíró szolgáltatók vállalták, hogy 60 napon belül a gyakorlatban is igazodnak az ajánláshoz és a továbbiakban az egységesen elfogadott feltételeknek megfelelően járnak el. Új szolgáltató is csatlakozhat, ha aláírja a dokumentumot a Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsnál.
Az ajánlás kidolgozásában részt vett és azt aláírta a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség, a GTSDatanet Távközlési Kft., az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., a UPC Magyarország Kft. és a Vodafone Magyarország Zrt.